Klachtenregen ‘gringo-festival’ DGTL in Brazilië

Festivalorganisatie gaat door het stof

Het zit DGTL niet mee. Twee weken na de veelbesproken Amsterdamse editie - er was opvallend veel geluidsoverlast in de stad die grotendeels toegeschreven wordt aan DGTL - streek het festival neer in de Braziliaanse stad São Paulo. Na afloop regende het klachten over racisme en disrespect voor Braziliaanse artiesten. Oorzaak: Loïc Koutana en AUN, twee Braziliaanse performance kunstenaars, spraken zich op Instagram uit over de erbarmelijke backstage omstandigheden.

Loïc Koutana, ook wel bekend als L’Homme Statue, vertelt op Instagram hoe ongastvrij hij ontvangen werd bij aankomst op het terrein - er bleek iets mis met zijn accreditatie - om vervolgens in een kale kleedkamer te belanden. ‘Vol met modder. Er was alleen een spiegel, een paar stoelen, wat drankjes en een kledingrek, in een complete garage. Nu weet ik wel dat festivals niet altijd de infrastructuur hebben die je wilt, maar van een festival met zo’n hoge ticketprijs verwacht je toch op zijn minst een fatsoenlijke kleedkamer. De buitenlandse artiesten kregen wel een speciale kleedkamer, met al het eten, drinken en comfort dat ze verdienen. Maar ik verdien dat ook.’

Het resulteerde in een enorme hoos negatieve reacties op de Instagram en Facebook van DGTL, waar reageerders de organisatie betichten van racisme, koloniaal gedrag en uitbuiting van Braziliaanse artiesten. Ook wordt de organisatie uitgemaakt voor ‘gringo’s’, strikt genomen een scheldwoord voor Amerikanen, maar ook vaak gebruikt voor andere buitenlanders. DGTL erkent dat dingen fout gegaan zijn en zegt het gesprek aangegaan te zijn met de twee artiesten waar het om gaat, Koutana en AUN. ‘Voor DGTL is het belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt, ongeacht ras, gender en seksualiteit, we geloven in een inclusieve maatschappij.’

Dat het organiseren van een festival in Zuid Amerika een precaire zaak is, daar weten collega’s Dekmantel alles van. Die organisatie werd eerder dit jaar tot de orde geroepen vanwege de complete afwezigheid van Zuid-Amerikaanse artiesten op hun Amsterdamse line-up. De organisatie ging door het stof. Ook DGTL geeft aan ‘de Braziliaanse cultuur beter te willen begrijpen’. De organisatie belooft het gesprek aan te gaan met Braziliaanse artiesten en hun communities. De twee performance kunstenaars hebben inmiddels een aanbod geaccepteerd om op DGTL Barcelona in augustus alsnog op te treden.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12