Ogazón: tijdloze house en techno met een Breakfast Club-hart
Spaans-Luxemburgse dj draait bij BFC-nieuwjaarsdans
Nee, meestal focussen we op dj’s van eigen bodem in de DJ Shortlist. Maar Nathalie Ogazón mogen we toch zeker een beetje claimen? De house- en techno-dj kwam tot wasdom in de Amsterdamse clubscene, werd gevormd door Trouw en Breakfast Club en luidt bij die laatste het nieuwe jaar in als resident. Dit is haar DJ Shortlist.
De track:
Mr. G – ‘Got That Swing’
‘Amsterdam, waar ik heb gewoond van 2014 tot 2019, was de stad waar ik voor het eerst uitging als student. Eerst bij Chicago Social Club en Leidseplein, toen ontdekte ik Trouw, Studio 80 en Breakfast Club bij Cruiquius Gilde. Epic. Wat ik te gek vond aan Breakfast Club: de after-vibe. Dat miste ik in Amsterdam, een feest waar je heengaat als alle andere feestjes ophouden. Op foto’s van jaaaaren geleden sta ik ALTIJD vooraan. Ik was die persoon die er als eerste is en als laatste gaat. Die feesten hebben me muzikaal gevormd: mijn voorliefde voor tijdloze house en techno, voor afterhoursmuziek, voor muziek die doorrolt, stuwend én sexy is? Het komt daarvandaan! Deze track van Mr. G is daar een goed voorbeeld van. Het klinkt als een klassieker die je niet kent. Sommige elementen klinken oldschool, de pads, de claps, de kick. Deze track kan ik kwijt in een house-set, in een techno-set, op de after.’
De dj-inspiratie:
Marcel Dettmann
‘Omdat-ie een geweldige producer is, omdat-ie als dj feilloos inspeelt op de omstandigheden en precies weet hoe hij zijn publiek moet lezen. Ook al hebben we veel dezelfde tracks, hij draait ze met een ongeëvenaarde flair. En hij is heel vriendelijk en supportive naar jonge artiesten. Mij heeft-ie ook gesupport, door me te tekenen bij het agentschap dat-ie heeft opgericht. We hebben samen een Boiler Room gedaan (die nooit online is gekomen vanwege technische issues), sturen elkaar muziek, en ik kan altijd bij hem aankloppen met vragen over muziekproductie. Hij is een van mijn rolmodellen.’
De club:
Berghain
‘Het is een eer om regelmatig op deze plek te draaien. Ik heb boven gedraaid, beneden, in de tuin. Geopend, afgesloten, peaktime gedraaid, ieder slot is anders. Zeker voor beginnende dj’s is het waardevol om al die verschillende situaties mee te maken, om te moeten dealen met technische problemen, te ervaren dat de zaal leegloopt omdat een grote artiest in een andere zaal begint. En ja, om mee te maken dat je droomgig af en toe niet gaat zoals gehoopt. Zo groei je als artiest. Zoooo dankbaar dat ik die ruimte krijg bij een club waar ik dagen – weken! – op de dansvloer heb doorgebracht, het is humbling.’