LL22: Yves Tumor maakt indruk in een halflege tent

Idiosyncratische artiest is onmogelijk in een hokje te stoppen

Op het podium van de India hangt een dikke mist. De tent staat niet eens halfvol. Stromae, wat doe je eraan. Maar wie de headliner laat schieten en hier in dit donkere, rokerige hol staat te wachten, doet dat met goede reden: Sean Bowie aka Yves Tumor (hen/hun), de eigenzinnige Amerikaan die met hen unieke muzikale experimenten onmogelijk in een hokje te stoppen is. 

De wachters worden niet teleurgesteld. Live heeft Bowie een sensationele band bij zich. De extra aangeklede glamrock-versie van hun grootste hit ‘Gospel For A New Century‘ zou niet misstaan op een veel groter podium. En tijdens ‘Kerosene' gooit de gitarist er een moddervette shred-solo uit terwijl Bowie ernaast met een zweepje staat te zwaaien. Zelf levert hen knotsgekke vocalen die bol staan van verlangen en vervreemding. Het is vervreemdend en ontroerend tegelijk.

Yves Tumor is niet alleen muzikaal een verschijning. Hen maakt er ook visueel een enorme trip van. De persoon die de rookmachine bedient heeft een hele simpele opdracht: aan laten staan. Zelf draagt hen hoge leren laarzen tot boven hun knieën, een paar losse lappen stof en een fel roze fluoriserende slip, die hen op een aantal momenten trouwens helemaal uit dreigt te trekken. 

HET MOMENT:
Het eerste half uur staat Tumor vooral wat verward om hen heen te kijken op het podium. Maar hen wordt steeds extravaganter, gaat steeds meer op in de muziek, tot hen tijdens uitsmijter ‘Secrecy Is Incredibly Important To The Both Of Them’ eindigt op hun rug, hun benen omhoog, terwijl de gitarist in een variatie op de missionarispositie zijn laatste noten speelt. Een kus op de mond en het is klaar. Een uitgetelde Lowlander stopt zijn oordopjes terug in zijn zak. ‘Rock and roll baby’ zegt hij tegen zijn vriend. ‘Rock en fucking roll,’ zegt die terug.’

Meer Lowlands 2022 in het dossier

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12