Baby's Berserk: kunstzinnige dancepunk met een been in de club

Single 'Toxic Kisses' krijgt een kunstzinnige videoclip

Mogen we je voorstellen aan Baby’s Berserk? Een kwartet dat ongepolijste artpunk maakt om keihard op te dansen. In waanzinnig coole kostuums, ook nog. Die zijn van de hand van Lieselot Elzinga, de visuele hersenhelft, zangeres én blikvanger van de band, het muzikale gedeelte is voor de rekening van Mano Hollestelle van Mauskovic Dance Band. Op Noorderslag waren ze één van de grote ontdekkingen, op Into The Great Wide Open een hoogtepunt, nu verschijnt de videoclip van single ‘Toxic Kisses’. Die geeft je meteen een goeie indruk van wat je op het podium ziet: het is cool, wavey, en heeft een behoorlijk hoog kunstacademie-gehalte.  

‘Toxic Kisses’ klinkt, met die praatzang van zanger Puggy Beales, een beetje als LCD Soundsystem in z’n oervorm. Dat is niet zo gek, want twintig jaar geleden raakte James Murphy verslingerd aan precies dezelfde rammelige no wave en postpunk waarop Baby’s Berserk teruggrijpt. Waar hebben we het dan precies over? ‘Liquid Liquid, ESG, DEVO en Johnny Rotten’s Public Image Ltd.,’ zegt Lieselot Elzinga. ‘Maar ook Mr. Fingers! Mijn afstudeercollectie voor de Rietveld was vooral door die bands geïnspireerd. Inderdaad, vaak waren ze opgericht door studenten van de kunstacademie die zomaar een band begonnen. Dat was voor mij heel inspirerend, dat DIY-element. DEVO in het bijzonder, met de looks die ze van tape maakten, hoe expressief en losjes het was. Mano ken ik doordat mijn atelier in hetzelfde gebouw zat als zijn muziekstudio. Rond dezelfde tijd zat hij ook diep in die muziek te graven, en toen zijn we samen gaan werken. ‘Toxic Kisses’ is één van onze eerste liedjes. Voor ons is het interessant, júíst omdat we het vanuit andere kanten benaderen: ik vanuit de kunsthoek, hij vanuit de muziek, beide kanten zijn even belangrijk in onze band.’ 

Het geheime ingrediënt? ‘Het klinkt best wel authentiek door de drumsounds, die zijn super herkenbaar. Mano heeft in die tijd meteen een MPC2000 gekocht, die veel in die muziek werd gebruikt. Maar je hoort het ook terug in onze zang, die past heel goed bij die tijd. Het is heel expressief en ritmisch. Of het zuiver is, maakt niet zoveel uit. Het mag best een beetje valsig zijn!’ 

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12