Maydien ontworstelt zich aan de stroopwafelfabriek
Na negen jaar eindelijk een debuutalbum
Maydien? Maydien? Maydien? Een debuutalbum zeg je? Maar die naam kennen we toch al heel lang? Jazeker. Blader maar eens terug op 3voor12, naar de 12 van 3voor12 2014, het jaarlijkse lijstje met talenten. Ineens was ie overal: een sterke soul/r&b EP, sessies op de radio, een festivalzomer met 25 shows, the sky was the limit. Maar pas nu, negen jaar later, verschijnt Maydien’s debuutalbum. What happened? ‘Ik was daar in 2014 helemaal niet klaar voor. We wisten niks van publishing, van management, van een band in elkaar zetten. Muziek was een hobby. Het slokte ons op, na dat jaar beseften we pas dat we niet één dag in de studio geweest waren.’
Met 'we' bedoelt Maydien producer Mitchell Yard, met wie hij al sinds dag één samenwerkt, van de tijd dat ze nog beats ripten van YouTube en vocals opnamen met de interne mic van hun laptop helemaal tot aan de solide band die Maydien nu om zich heen heeft. Maydien’s sound zal liefhebbers van bijvoorbeeld Anderson. Paak aanspreken, want hij combineert hiphop en soul, klassieke elementen met een futuristische sound. Er ging dus een lang traject vooraf aan dit debuutalbum, dat Life Is Balanced, Even If We Are Not gaat heten. Een veelzeggende titel voor de doorwrochte, organisch klinkende r&b. Want in de jaren die volgden moest Maydien behoorlijk knokken om die balans te houden. Zo tourde hij in 2018 nog succesvol in Azië, en sloot hij zich aan bij Roche Musique, het Franse label van FKJ, maar toen hij daar serieus op wilde doorpakken brak de COVID pandemie uit. ‘Ineens was alles dicht, maar ik moest wel aan mijn geld komen. Dus ik was 36 jaar en woonde ineens weer bij mijn moeder. Ik had een baan in de stroopwafelfabriek, in ploegendienst. De ene keer overdag, de andere keer tot midden in de nacht. What the fuck? Dan leer je je ego wel even helemaal parkeren.’
Kortom: life is helemaal niet balanced. Het leven was juist even helemaal chaos. 'Wat ik heb moeten leren is dat het leven weliswaar moeilijk is, maar het je toch veel geeft waaruit je kunt leren en groeien. Soms zit je in een fase dat je dat niet goed kunt zien, maar er zijn altijd aanknopingspunten, in je werk, de mensen om je heen, de muziek. Ik kon weleens boos zijn en praatte moeilijk over mijn gevoelens, maar muziek heeft me balans gegeven. De belangrijkste les: ik moet geen verwachtingen hebben die ik niet waar kan maken.'