Op een zwoele zaterdagavond, terwijl buiten in Middelburg de temperatuur tropische hoogten bereikt, blijft het binnen verrassend aangenaam in poppodium De Spot. Niet alleen qua klimaat, maar vooral muzikaal: tijdens deze avond van Zeeland Jazz staan twee bijzondere acts geprogrammeerd die het publiek een muzikale reis bezorgen langs virtuoze jazz, swingende funk en zonnige Braziliaanse ritmes.

Het spits wordt afgebeten door The Ploctones, een naam die in jazzkringen klinkt als een klok. Gitarist Anton Goudsmit begroet het publiek met een knipoog: “Hebben jullie zin in goede muziek? Wij ook, maar dan moeten we het eerst nog even spelen.” En spelen doen ze. Meteen in het openingsnummer Flare wordt duidelijk hoe geraffineerd dit viertal te werk gaat. Saxofonist Efraïm Trujillo laat zijn instrument steigeren als een vurig paard, en creëert samen met Goudsmit een meeslepend klankspel dat balanceert tussen beheersing en losbandigheid.

De Ploctones wisselen virtuositeit af met humor en spelplezier. In het energieke Olé lijkt het of de instrumenten met elkaar in gesprek gaan, met georganiseerde kakofonie als resultaat. Elk bandlid krijgt zijn moment: drummer Martijn Vink imponeert met een explosieve solo en bassist Jeroen Vierdag laat horen waarom hij in de eredivisie van de jazz speelt. Het nieuwe nummer Throughout kent een fraai opgebouwde spanningsboog, met een ijzersterke climax na een ogenschijnlijk ingetogen begin.

Hoogtepunt is de afsluiter Monddood, een compositie vol parelend gitaarspel en mystieke melodielijnen, oorspronkelijk getiteld Monsoon – maar door een geestige vertaalfout hernoemd. Een toegift zit er helaas niet in: het optreden duurt precies een uur, maar wát voor uur.

Zuco103

Jeroen Vierdag

Zuco103

Na een korte pauze, gevuld met dansbare beats van DJ Etune, is het tijd voor Zuco 103. Deze Nederlandse band met Braziliaanse roots viert dit jaar haar 25-jarig jubileum, en dat is te merken aan de soepelheid en ervaring waarmee de zes muzikanten het podium bestormen.

We starten instrumentaal met Saci, waarna zangeres Lilian Vieira onder applaus verschijnt. In het funky Aruenda krijgt het publiek meteen de heupen los. Vieira schakelt moeiteloos tussen speelse en serieuze teksten, vaak in het Portugees, over liefde, misverstanden en het leven zelf. In het aanstekelijke Nunca mais nodigt ze iedereen uit om mee te zingen over dingen die je nooit meer wilt meemaken – een oproep die met humor én overtuiging gebracht wordt.

De set is een fijne afwisseling van oud en nieuw materiaal. Gitarist Valentijn Bannier voegt met zijn funkgeluid een frisse dynamiek toe, terwijl toetsenist Stefan Schmid blijft verrassen met zijn rijke klankkleuren. Tijdens het ontroerende Mais Além, opgedragen aan Vieira’s moeder, is de emotie voelbaar. Het nummer is de eerste single van hun nieuwe album dat in het voorjaar van 2026 zal verschijnen.

De toegift begint luchtig met meezingmomenten en eindigt explosief met Brasil 2000, een nummer over de frustratie van het opnieuw moeten installeren van je telefoon – jazeker, ook dat kan blues opleveren. Het publiek brult lachend “Waaaaah!” mee. Met vurige gitaargeluiden gaan we naar het slot van dit tropische concert. ZeelandJazz trakteerde het publiek in De Spot op een avond vol vakmanschap, verrassing en vooral veel speelplezier.

Zuco103

Zuco103

Anton Goudsmit