Bas De Meijer, voorheen BDM maar nu onder zijn eigen naam, brengt twintig november alweer zijn derde album uit. Na vele mixtapes, singles, albums ‘Mijn Moment’ in 2014 en ‘Op Eigen Kracht’ in 2016 is er dan nu ‘De Essentie’. We vroegen Bas naar zijn inspiratie, de groei die hij afgelopen jaren doormaakte en zijn plannen voor de toekomst.

Deze maand dropte Bas twee singles van zijn nieuwe album. ‘Hoe het Hoort’ ft. Young Villian bracht hij onlangs ook ten gehore tijdens het besloten concert van Young Villian in De Piek. Dit is gelijk één van zijn favoriete nummers van het nieuwe album, die volgens Bas echt nineties hiphop georiënteerd is. “In mijn omgeving merkte ik dat mensen daar ook echt behoefte aan hadden. Ik wilde terug naar de essentie, vandaar ook de titel ‘De Essentie’. Goede beats, goede inhoudelijke teksten. Dat heb ik geprobeerd neer te zetten.“

Zowel technisch als tekstueel gezien zit dit album beter in elkaar dan de eerdere albums, vindt Bas. “Ik was bezig met wat hiphop tracks. Ik merkte dat ik mezelf een beetje wilde uitdagen, tekstueel gezien. En voordat ik het wist waren er twaalf tracks af!”. De productie voor dit album lag volledig in handen bij Rebl-One.

Voor zijn inspiratie verwijst Bas naar een Amerikaanse rapgroep ‘Griselda’. “Ik hoorde hun album en dat was voor mijn eigenlijk de inspiratie. Dat ik echt dacht van: ja dit… dit mist nog zo hier!”

‘Hoe Het Hoort’ was voor Bas dan ook direct alles omvattend voor welke kant hij op wilde met het album. Dat nummer heeft voor hem een speciale plek in zijn hart. Daarnaast steekt de track ‘Voor de Sterren en de Maan’ er voor Bas ook echt bovenuit. “Je hebt een doel, maar je komt ook ergens vandaan waar het soms ook wel eens wat minder ging. Tegenslagen kennen we allemaal. Dit nummer gaat heel erg over vooruit blijven kijken.”

In 2017 hadden wij ook een interview met Bas. Hij sprak toen vooral over het leerproces op marketing gebied, iets waar hij sindsdien flink in is gegroeid. In 2018 nam hij deel aan Popaanzee Gold, een uniek coachingtraject voor muzikanten uit Zeeland. “Dat is een traject geweest waar ik heel veel aan heb gehad voor mijn eigen ontwikkeling. Hoe ga je met de pers om? Hoe zet je een goed bericht neer? Je merkt gewoon dat social media steeds belangrijker wordt voor de artiest, zeker in deze tijd”. Toch blijft Bas erbij dat zijn kracht ligt in live. Met zijn BDM Live Experience hoopt hij snel weer te kunnen optreden, zeker nadat openen op het hoofdpodium van Bevrijdingsfestival Vlissingen en de finale van Sencity Festival niet doorgingen dit jaar.

In de tussentijd maakt Bas dus veel gebruik van zijn YouTube kanaal en Instagram. Zo ook voor Sencity, een belevingsfestival speciaal voor doven en slechthorenden. “De jury is doof. Het gaat dus echt om je presentatie, en gebruik van andere zintuigen. Voor de voorrondes had ik daarom Zeeuwse babbelaars en bolussen meegenomen. Iets wat refereerde aan mij. Omdat de finale niet doorging, heb ik een rap op maat gemaakt en online gezet.” ‘Doofpot’ kun je hier bekijken.

Één ding is zeker, Bas staat in de startblokken zodra er weer mogelijkheden zijn om live op te treden. Het album ‘De Essentie’ kun je hier pre-orderen. Vrijdag twintig november kiest Bas vijf mensen uit waar hij de pre-order van zijn album persoonlijk langs komt brengen. In de tussentijd vind je hier zijn laatste single ‘Storm Op Komst’.