‘Release The Kraken’ on tour start in De Vrijbuiter

Hard, ruig én vals

Tekst en Foto's: Joris van Moort ,

Vals, hard en ruig. Zo valt een avond bij De Vrijbuiter in Goes samen te vatten. Terwijl John Coffey hun laatste akkoorden zetten in Amsterdam en vorig jaar het bovengenoemde café aandeden, start vanavond het concept ‘Release The Kraken’ met vier bands uit Breda, Dordrecht en Goes.

Vier bands op één locatie en op één avond. En vrijwel allemaal met het motto: Hoe harder, hoe beter. Opener van de avond is het Bredase At First. Een hardrockband, met invloeden van Rage Against The Machine en Halestorm, maar classic rock voert de boventoon. De jonge drumster is goed op dreef en zangeres Jamie Jochems neemt de leiding met een donkere stem en rauw randje. 

De tweede Brabantse band van de avond is Freeloader. Vier mannen, waarvan je vooraf niet weet wat er komen gaat. Beetje vies, maar wel lekker met een mix van rock-‘n-roll, hardrock en punk. Met een cover van Dolly Parton’s ‘Jolene’, een gewaagde keuze, slaan ze de plank mis. Het gaat vooral hard én vals. Jammer, al maakte dat voor het publiek niets uit en wordt eveneens lekker hard mee geblèrd. De rest van de set is prima, al valt de band niet op tussen de andere bands.

Tijd voor de een tikkie hardere set van het Dordtse Dead Company. Al met al is het wat rommelig. Vijf heren die het rustigere werk thuis hebben gelaten en doorgaan tot het gaatje. Moshpits komen en gaan, bezoekers vliegen door de Vrijbuiter en gedurende set klinkt er “Bril gezocht!”, als iemand zijn bril is verloren in de strijd. Behalve dat het hard gaat, écht hard, gaat het ook vaak genoeg hard mis en voornamelijk hard vals. Het publiek opzwepen kunnen de Dordtenaren als de beste met de snelle drums en idem gitaarwerk. Een ode aan John Coffey komt ook voorbij, al lijkt elk nummer er één te zijn. Als de band klaar is met spelen, is buiten uitblazen en afkoelen de beste optie. Eén bezoeker gaat bijna door het lint, al koelt hij later buiten af. Dead Company is iets te groot voor formaat Vrijbuiter, maar zeker niet de matigste in zijn soort. 

Voor The Unknown Children is het wederom een thuiswedstrijd. Punkrockers pur sang, met als boegbeeld de roze eenhoorn voorop. Het publiek lijkt nog steeds in vuur en vlam en gaat tekeer bij elk nummer dat voorbij komt. Nieuw in de set is een folk-ska-reggae nummer 'Budget Cut'. Vrolijkheid alom en prima als afwisseling.

De ‘Release The Kraken’-tour gaat nog verder naar Dordrecht en doet later ook de PIT in Terneuzen aan.