Nul Elf Acht en Donson releasen degelijke Mic Check EP

Vijf tracks gratis beschikbaar op Bandcamp

Jos Rouw ,

Op 23 september, de dag dat ze optraden op hiphopfestival BoomDox in Rotterdam, releaste Nul Elf Acht de Mic Check EP waarop ze worden bijgestaan door Donson. Vijf tracks met de afsluiter als hoogtepunt.

Na het album Halve Literatuur, dat eind 2011 verscheen, is Nul Elf Acht terug met meer: onlangs verscheen de Mic Check EP online. DJ Vindictiv, Huck Vinn en Neger R. de Vries werken op deze EP samen met de jonge mc Donson die ook afkomstig is uit Vlissingen.

Vindictiv schotelt zijn rappers weer zuivere hiphopbeats voor. Hij zet de toon tijdens de rustige intro met scherpe cuts en scratches en levert daarna een energieke productie voor de titeltrack, waarop de rappers 'de scène effe bijkletsen' met ouderwetse brag 'n boast-raps.

Iets rustiger wordt het tijdens De Fles, waarin de rappers op warme soulsamples terugblikken op vroeger en hun liefde voor hun thuisstad nog eens naar voren komt. Op Gekke wereld delen ze vervolgens hun observaties van internationale en nationale politiek, met stellingen waarmee je een aardig debat kunt opzetten. Mooi is hoe de beat met kenmerkende fluitsample bijdraagt aan de sfeer van de teksten. De serieuze onderwerpen betekenen niet dat er niet lichtvoetig met taal omgegaan wordt. Let bijvoorbeeld op de dubbelrijm van Lay oftewel Neger R. de Vries:

Noem ze kolonisten, ik noem ’t terroristen
Al denken ze van niet, er zit een error in hun hersenspinsels

KG De Hoekop is misschien wel het beste nummer op de EP en daarmee een prettige afsluiter. Een beat met fijne samples en een dosis funk, die het goed zal doen op je koptelefoon. De rappers worden vergezeld door Bandit, die al vaker met Nul Elf Acht samenwerkte. De coupletten sluiten op elkaar aan qua rijmklanken: dat moet één schrijfsessie geweest zijn. Dat zorgt voor een strak geheel met aardige woordspelingen. Huck Vinn:

Je weet het wel, stipte delivery als DHL
M’n flow zo fijn dat juffen vallen voor de meester zelf
Zit onder zeeniveau maar zeker niet beneden peil

De thematiek op de EP is bepaald niet revolutionair, maar dat hoeft ook niet tijdens een Mic Check. De uitvoering is degelijk, en opvallend is dat Donson zijn ervarener collega's verrassend goed weet bij te benen. Zowel de beats als de lyrics bieden genoeg afwisseling binnen de vijf nummers, die gratis te downloaden zijn op Bandcamp. Een cadeautje voor de hiphopliefhebber, en een goede reminder om Halve Literatuur weer eens te checken.