Arjen van Wijk, bekend geworden als zanger van This Beautiful Mess en meer recent People Get Ready, is terug. Met het gloednieuwe collectief Vandryver heeft de Zeeuw een aantal Nederlandse topmuzikanten om zich heen verzameld. Met de ep Stabs Of Joy presenteren ze zich aan het publiek.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Arjen van Wijk kon na This Beautiful Mess, People Get Ready, The Spirit That Guides Us en Brown Feather Sparrow gewoon niet stil blijven zitten. Wat begon als soloproject is inmiddels uitgegroeid tot een supercollectief met muzikanten om de vingers bij af te likken. Onder andere Kim Janssen (The Black Atlantic), Lotte Pen op saxofoon en Gerrit van der Scheer (Luik, Herrek) werden uitgenodigd om de liedjes van Vandryver verder aan te kleden.

Wie denkt dat Vandryver voortborduurt op de uitgesponnen indierock van This Beautiful Mess, heeft het mis. Ook de compacte sound van People Get Ready is niet meer terug te horen. Verder zet de hoes met een nostalgisch Californisch surf/skate-uiterlijk iedereen op het verkeerde been. De band verrast vriend en vijand (al kan ik mij niet voorstellen dat ze al vijanden hebben gemaakt) met een geluid dat doet denken aan Sufjan Stevens, Nico Muhly en The Welcome Wagon. Warmbloedige folkmuziek, met rijke arrangementen en een melancholisch randje.

Waar de muziek van Sufjan Stevens weleens kon verdrinken in overdaad, houdt Vandryver van sereniteit. Met zo’n gemêleerd gezelschap, meerdere gitaren, keyboards en saxofoon is het makkelijk struikelen over al dat talent, maar Vandryver maakt het nergens te bont. Nummers als Life Is A BeachThe Most en Nothing In Return blinken uit in gevoelige en melodieuze stukken en catchy, groovy refreinen.

In de tijd dat men nog trots thuiskwam met een nieuw deel uit de Knuffelrock-serie, was A Groovy Kind Of Love van Phil Collins een grote hit. De populariteit van “retro” ten spijt; die tijd is wel een beetje voorbij. Het is dan ook niet bepaald het meest voor de hand liggende liedje om te coveren vandaag de dag, hoewel velen de drummer  en zanger van Genesis voorgingen. Door de ingetogen doch gloedvolle zang van Arjen van Wijk komt deze slow ballad met prachtig galmende gitaarklanken en koortje desalniettemin ook bij Vandryver helemaal tot zijn recht.

Met Vandryver is Nederland weer een eersteklas band rijker. Deze vijf nummers brengen op imponerende wijze het kunnen van deze gelouterde groep muzikanten samen. Stabs Of Joy verschijnt bij Rejoice! Records, op cd en naar verluidt later ook op vinyl. De enige juiste manier om een exemplaar te bemachtigen is natuurlijk bij de albumpresentatie op 7 december in De Spot te Middelburg. Stabs Of Joy is ook te beluisteren op de luisterpaal.