Het Zeeuwse Capital Sentimental heeft nadat het debuut werd uitgebracht hun psychedelische rock wijdverspreid live ten gehore gebracht. Die opgedane ervaring weten ze optimaal te benutten op de tweede release, Primal Connections.

Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat What Pope Does In His Spare Time verscheen, het debuut van Capital Sentimental. In de tussentijd heeft de band niet de handen in de zakken gehouden. De band liet al snel de rest van het land kennismaken met hun spacerock, onder meer op het befaamde Roadburn Festival. Ze openden onder andere voor Focus en Sleepy Sun en frontman Rene Everts mocht als gastmuzikant op tournee met het Amerikaanse Tweak Bird. Het heeft ze geholpen om met de tweede langspeler een grote stap voorwaarts te zetten.

Voor wie het debuut kennen is er op het eerste gehoor niet veel veranderd. Het bijzondere geluid, dat een combinatie is van proggy spacerock en jazzy psychedelica uit de saxofoon van Rene Everts is gebleven. Ook bij de heldere productie uit de Avalanche Studio van Willy Berrevoets is het zoeken naar de verschillen. Maar wie goed luistert, hoort dat er ten opzichte van professionaliteit een behoorlijk groei is doorgemaakt. De zes nummers zijn complexer, sluiten beter op elkaar aan en de balans tussen de verschillende instrumenten is verbeterd. Vooral de samenwerking met Koen van Soelen op de synthesizer, in een prachtig duet met de sax tijdens Syntherklaas mag van mij vaker terugkomen.

Op sommige momenten wil Capital Sentimental iets te veel. Het reggae stukje aan het einde van opener Doom Doem laat de sound van de heren opeens een ommezwaai maken naar vrolijke, zomerse muziek. Goed voor de variatie, minder voor de coherentie.  Als de onverwachte wendingen er zijn om de nadruk te leggen op de dubby paddestoelensferen van de plaat: niet nodig. Vanwege het tempo (dat toch wat lager ligt dan op het debuut) en het hypnotiserende gitaarwerk raakt de luisteraar al snel genoeg in een roes. Bovendien onderscheiden ze zich al van andere bands in het genre door het gebruik van de saxofoon in de plaats van zang, al is het agressieve geschreeuw in He Fixes The Cable ook goed te pruimen.

Niks geen “moeilijke tweede” voor Capital Sentimental. Ze versterken met dit album hun sound: de riffs zijn loodzwaar, de solo’s technisch en de drums dreunen lekker door.  Primal Connections is uitgebracht op cd en vinyl (met fantastisch artwork), en is verkrijgbaar bij Ko D’oooooooor, de Drvkkery in Middelburg en bij X-ray in Vlissingen. Of gewoon bij de band zelf: info@capitalsentimental.nl.