Op 1 december komt de eerste cd uit van Broeder Dieleman. 'Alles Is IJdelheid' is de titel van de plaat vol met Zeeuws-Vlaamse folkliedjes. 3voor12/Zeeland stelt het album en de tweede single van Broeder Dieleman aan u voor.

Toen Broeder Dielemans eerste single Duuzend Veugels begin september uitkwam, kon ik die - als verdwaalde Zeeuws-Vlaming - meteen waarderen. De eerste zin voelde als thuiskomen, het refrein als niet meer weg willen.

Het geluid en de sfeer van dat nummer bleken een aardige indicatie van de rest van het album, dat de naam Alles is ijdelheid draagt. De plaat kent minimalistische producties waarin de stem van Broeder Dieleman, zijn teksten en zijn banjo of gitaar al je aandacht opeisen. Op de juiste momenten wordt hij aangevuld door sfeervolle extra instrumentatie en knap werk van een achtergrondzangeres en een koor. De negen nummers vormen, zeker als je in een wat melancholische stemming bent, een meeslepend geheel. Dat hebben Dieleman en producer Pim van de Werken heel mooi opgebouwd.

Eerder vertelde Broeder Dieleman 3VOOR12/Zeeland al wat meer over de thema’s op Alles is ijdelheid, waaronder het geloof, het overlijden van zijn moeder en zijn band met Zeeuws-Vlaanderen. Die laatste twee komen indrukwekkend naar voren in Zilverspa. Een primeur op 3VOOR12/Zeeland: beluister de tweede single hieronder.

De zang is niet overal vlekkeloos, maar op dit album mág dat. Het gevoel dat de liedjes uitstralen maakt het ruimschoots goed. Broeder Dieleman zoekt, reflecteert en vindt berusting, en zorgt er tegelijk voor dat zijn verhalen toegankelijk blijven. Die eenvoud siert, zoals je zult merken op de hoogtepunten SneeuwDe Nieuwe Zeven Jaar en opener Morgen (Morgen weet ik meer van ’t leven / Water drinken, liefde geven).

Het album is niet alleen interessant voor Zeeuwen; ook buiten de provincie kan ’t al rekenen op waardering. "Als americana in Nederland boeit de Zeeuwstalige folk van begin tot eind, schitterend eindigend met een koor dat de zin 'Laat ons niet alleen' herhaalt," schrijft een Ollandse recensent van FunkiMag, door wie Broeder Dieleman wordt omschreven als 'Het goed bewaarde geheim van Zeeland'. Nog wel, inderdaad: op 1 december verschijnt Alles is ijdelheid. Broeder Dieleman viert de release in Middelburg, Terneuzen en Utrecht en treedt daarna ook op in onder meer Amsterdam en Breda. Je vindt zijn speelschema hier.