The Massacrista maakt mannenmuziek The Massacrista maakt mannenmuziek

Interview met een stoner rockband

, Tekst: Gijs Kamphuis

The Massacrista maakt mannenmuziek

Interview met een stoner rockband

Tekst: Gijs Kamphuis ,

Stoner rockbands zijn in Zeeland zonder moeite op één hand te tellen. Je houdt gemakkelijk vingers over. Het Zeeuws-Vlaamsche The Massacrista is een van de weinige, zo niet de enige, vertegenwoordiger van dit genre uit onze provincie. Toch is de band in de landelijke en Belgische stoner rockscene geen onbekende meer. Een net uitgebracht eerste album moet het vijftal verdere naamsbekendheid gaan opleveren.

Interview met een stoner rockband

Stoner rock. In Oor’s popencyclopedie aangeduid als: Stoner rock of Stoner metal is een muziekstroming die ontstaat eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Het is een grof soort metal, rockmuziek gebaseerd op de hardrock uit de jaren zeventig van bands als Black Sabbath. Waarom begint iemand een band in deze stijl muziek? Massacrista gitarist en bandlid van het eerste uur Martijn Gazan glimlacht en legt het uit.
“Toen we in 2004 begonnen wisten we eigenlijk niet echt dat we een stoner band zouden worden. We houden allemaal van het oude geluid van Black Sabbath en Kyuss. Toen we voor het eerst gingen jammen was het al snel duidelijk dat we stoner spelen, ondanks dat er ook genoeg andere invloeden in onze muziek verwerkt zijn. Maar het beestje moet een naam hebben, dus dan deze maar. Die dekt het beste de lading.”
 
Platenmaatschappij
Het vijftal heeft twee EP’s achter hun naam staan. Sinds kort is er dus ook de titelloze debuutplaat. Een album dat volgens Gazan precies op tijd komt. “Je kunt geen EP’s blijven uitbrengen. We liepen al langer met de gedachte rond om een volledig album op te nemen. Nu konden we het ook echt doen omdat we het konden betalen. We denken hiermee echt een stap vooruit te kunnen maken. We zijn nu in onderhandeling met een distributeur. Als we hiermee in zee gaan dan is de cd ook gewoon in de winkel te verkrijgen en te bestellen bij bol.com en zo. Dat zou echt goed zijn. Want een goed distributiekanaal is belangrijker dan een platenmaatschappij. Die willen vaak toch geld verdienen aan een band. In ons genre is dat echter erg moeilijk, zeker in Nederland. Als we alles in eigen beheer houden maar wel een goed distributienetwerk hebben, kunnen we net zo ver komen. En houden we zelf meer over.”
Wat dat betreft spreekt Gazan uit ervaring. Een van zijn vorige bands, Mindlink, had wel een platencontract maar zag geen cent terug van de optredens en cd-verkoop. “Daar heb ik wel van geleerd. Met The Massacrista houden we het lekker zelf in de hand. Iets meer werk maar veel beter. Bij de cd-release in Oostburg hebben we behoorlijk veel cd’s en T-shirts verkocht. Dat geld kunnen we nu weer investeren zonder dat daar iemand tussen zit.”
 
Massamoordenaar
The Massacrista nam hun debuut-cd op in de Avalanche studio van Nuff Said-drummer Willy Berrevoets. Samen met hem deden ze ook de productie. Iets wat naar alle tevredenheid is gedaan. “We zijn bij Willy Berrevoets beland omdat we daar onze laatste  EP ‘Endless Sea’ ook hebben ingeblikt. Het werken met hem is echt te gek. Hij vindt ons ook goed dus dat scheelt. Maar als je ziet dat hij ons nog een dag op zijn kosten liet terugkomen om de laatste puntjes op de i te zetten. Dan weet je dat ook hij alleen genoegen neemt met het beste. Het waren wel zware dagen moet ik zeggen. Van tien uur ’s morgens tot drie of vier uur ’s nachts in de studio gaat niet in de koude kleren zitten. Maar het eindresultaat mag er zijn.”
Dat de cd titelloos is gebleven heeft geen bijzondere reden volgen Gazan. “We hadden eigenlijk geen inspiratie voor een cd-titel. En daarbij is het de eerste en veel bands geven hun debuut cd geen naam. Wij dus ook niet.” The Massacrista dus. Een naam die Spaans klinkt en het ook is. “Massacrista zou in het Spaans massamoordenaar betekenen. Maar volgens mij schrijf je het dan anders. Niemand die daar mee zit want het klinkt gewoon wel lekker. Onze vorige drummer bedacht het en het is altijd zo gebleven. Het klinkt ook wel mannelijk. Want we maken toch echte mannenmuziek.”
 
Tool
Gazan steekt niet onder stoelen of banken dat hij en zijn kompanen de ambitie hebben om ver te komen in de muziek.  “Geen idee hoever we het schoppen maar we zijn wel ambitieus”, vertelt de gitarist.  Het liefst zou hij van de muziek leven maar ook hij weet dat dit bijna onmogelijk is in Nederland, zeker in de underground. “In Amerika kunnen underground bands nog rond komen maar hier in Europa moet je er altijd naast blijven werken.” Ondanks dat heeft hij wel een droom “Optreden op hét stonerfestival van Europa: Roadburn in Tilburg. Dat is toch wel het hoogst haalbare voor een band als die van ons. Daar komen fans vanuit heel de wereld naar toe. Dat zou een mooie plek zijn om naam te maken.”
Des ondanks heeft de formatie niet te klagen over optredens. “Eigenlijk gaat het wel goed. We spelen gemiddeld twee keer per maand, dus dat is mooi.” Door hun deelname aan het Rising Magma collectief blijven de optredens niet beperkt tot alleen de regio en de provincie.
“Het Rising Magma collectief is een groep bands uit het hele land die om de beurt optredens regelen in hun regio. De ene keer gaan wij het land in, de andere keer komt er een band naar hier. Zo help je elkaar en speel je voor publiek dat je nog niet kent. En dat werkt goed.” Tijdens de optredens gaan er ook twee VJ’s mee die op een scherm achter de band beelden vertonen van Ufo’s, operaties en vage kringen en kleuren. Het geheel doet denken aan de band Tool die dit ook doet. “Die beelden horen ook een beetje bij het stoner-imago. Vaag, flower-power jaren zeventig. Maar het doet ook inderdaad wat aan Tool denken. Nu ben ik groot fan van die band, dus dat vindt ik helemaal niet erg.”
 
The Massacrista is:
Koen van Soelen – Zang/Synths
Martijn Gazan – Gitaar
Marvin Marteijn – Drums
Mehidah Endenburg – Gitaar
Benjamin Moll – Bas
 

De cd is te verkrijgen bij optredens van de band of via hun website: www.themassacrista.nl

nu op 3voor12