Terwijl het buiten herfstig weer is, verwarmen in de zaal van dB’s drie opkomende acts de bezoekers van Club 3voor12 Utrecht van november. De laatste editie van onze eigen showcase-avond voor de jaarwisseling biedt zoals vaak weer een eclectische mix. Deze keer waren dat psychedelische rock, indie meets latin en freaky postpunk.

The Cradles

Het is meteen bij de eerste band al druk in de zaal. Veel van die vroege bezoekers komen voor The Cradles, die vanavond hun eerder deze dag verschenen single ‘Novruz’ presenteren. Dat nummer spelen ze inderdaad tegen het einde van show. Met de afwisselend dromerige en hardere stukken past ’Novruz’, dat nieuwe dag betekent, goed bij het grauwe weer dat vandaag afwisselt tussen herfstig grijs en wat lichtere luchten. 

(Tekst gaat verder onder foto)

The Cradles bestaat uit vijf personen maar opent hun set als zestal, met voor het eerste nummer een extra bandlid op viool. De nummers van de band wisselen tussen rustig, met soms een bijna sitar-achtige sound, tot psychedelische rock met harde gitaarsolo's en uitgesproken zang. Als ze niet hoeft te zingen danst zangeres Meike de Vries over het podium. De band eindigt op een high met het hardste nummer van hun set, waarbij ze mede door de elektronica die De Vries gebruikt, klinken als een wervelstorm. Goede afsluiter!

(Tekst gaat verder onder foto's)

Melqui

Het optreden op Club 3voor12 Utrecht is voor Melqui de afsluiting van een kleine tour ter gelegenheid van hun tweede album Brown, dat vorige maand verscheen. Met hun eerste twee nummers zette ze de bezoekers enigszins op het verkeerde been. Het eerste liedje is geïnspireerd door the Strokes en britpop. Het tweede nummer heeft dan weer ’zang’ die afkomstig lijkt van een ouderwetse radio. Beide liedjes zijn niet echt representatief voor de rest van de set van dit internationale gezelschap (als we het goed hebben gehoord komt alleen de gitarist uit Nederland). Of misschien is het juist wel representatief. De bandleden hebben namelijk allemaal verschillende achtergronden waardoor de muzikale mix erg gevarieerd is: naast de eerder genoemde britpop en het tweede experimentele nummer horen we ook latin-, indie-, singer-songwriter- en bossanova-invloeden.

(Tekst gaat verder onder foto)

Wat het allemaal bij elkaar houdt is de melancholische ondertoon, die je door alle nummers heen hoort, en het erg goede samenspel van de bandleden. Met de Argentijnse zanger en gitarist Lautaro Hochman heeft de band daarnaast ook een sterke frontman. Zijn stem is soms zacht, maar heeft veel zeggingskracht. Het internationale komt ook terug in de teksten: die zijn deels in het Spaans en deels in het Engels. Bijzondere band.

(Tekst gaat verder onder foto's)

Kboy en de Goedzo Jongens

Van achter de bar van dB’s komen de bandleden van Kboy en de Goedzo Jongens al spelend via de zaal naar het podium. Het publiek wordt meteen meegenomen in een eigenzinnig universum van freaky postpunk en prettig gestoorde onderbroekenlol. Eindelijk een band om lekker op te dansen, beetje moshen mag ook. Het varieert lekker, van super dansbaar via complexe funky ritmes naar stevig rockend en poppy dance – en dat kan allemaal in één nummer van nog geen twee minuten!

(Tekst gaat verder onder foto)

Bij Kboy en de Goedzo Jongens is echt alles tongue in cheek en daar is duidelijk heel erg goed over nagedacht. De band wil van elk optreden een eigen verhaal maken en dat lukt uitstekend. De band cultiveert de vervreemding op een manier die soms doet denken aan de B52's. Op de achterwand worden alvast de koppen voor 3voor12 geprojecteerd. Vooruit dan:

“Zo groot zijn de tepels dan deze bandleden nou echt"

Gezien: Club 3voor12 Utrecht november met The Cradles, Melqui en Kboy en de Goedzo Jongens, donderdag 27 november 2025 @ dB’s, Utrecht