In 2009 veroverden Kyteman en zijn hiphoporkest heel Nederland. Nadat ze met een show op Noorderslag al veel indruk hadden gemaakt, verscheen in februari het album The Hermit Sessions. De Noorderslag-show en het album vormden het begin van een muzikale zegetocht, die zich vooral live manifesteerde, en datzelfde jaar eindigde met een show in de AFAS Live. Vijftien jaar later verschijnt er een 15th anniversary-editie van The Hermit Sessions. Reden voor ons om kort terug te blikken op dat bijzondere jaar.

The Hermit Sessions kwam niet helemaal uit het niets. Kyteman speelde al trompet bij C-Mon & Kypski, Relax en Voicst, en begon in 2006 zijn eigen nummers te schrijven. Het plan om een hiphoporkest te beginnen “ontstond uit een wolk wiet op de bank met Paradox (PAX, red.) en Reazun in Overvecht”, waar hij toen woonde. De kans om op een Culturele Zondag te spelen gaf het (financiële) zetje dat nodig was: “Als hij op een Culturele Zondag eens een goed project wilde doen, zou daar wellicht budget voor zijn”, lichtte zijn toenmalige manager Niels Aalberts eind 2009 toe aan 3voor12. Een orkest met ruim 20 muzikanten, waaronder een aantal rappers, is namelijk geen goedkope productie. Het eerste optreden van zijn hiphoporkest was tijdens een Culturele Zondag in Tivoli de Helling (nu De Helling) op zondag 26 oktober 2008. “Nog nooit heb ik zo een ontlading gevoeld tijdens een optreden”, vertelde Benders toen wij hem aan het eind van dat jaar spraken. “Nieuwe standaard voor mijn persoonlijk streven!”

Het optreden in De Helling pakte namelijk zo goed uit dat de band ook werd gevraagd voor Noorderslag, hét showcasefestival van Nederland. Daar waren ze een sensatie, zag 3voor12. “Hij bracht 21 muzikanten bij elkaar om de muziek uit zijn hoofd te vertalen. Hij wordt unaniem geprezen om de energie, het frisse idee en het spelplezier waarmee Kyteman’s Hiphoporkest de concurrentie naar huis blies.” Een maand later verscheen The Hermit Sessions waarover 3voor12 schreef:

“De veertien liedjes die hij in drie jaar tijd in elkaar knutselde, zijn gelaagd, zitten vol goede ideetjes en hebben een frisse energie. Je hoort hiphop, jazz, soul, met open blik gecombineerd. Sommige tracks zijn eendimensionaal vrolijk, zoals het ondeugende She Blew Like Trumpets en het lollige intro en outro. Maar er zijn ook slimme producties, zoals het wonderlijke Blow The Whistle On Them (met een uitstekende Blaxtar in het Engels), dat volledig bestaat uit stemsamples.

Boeiender nog zijn de donkere producties, die de minder optimistische kant weerspiegelen van kluizenaar Benders. Op City’s Burning hoor je de wind door de lege straten blazen. BangBang krijgt met Stand For Something een broeierige minimale beat waar Kubus jaloers op mag zijn. Pitchblack Darkness is een beklemmende track met een glansrol voor de donkerbruine stem van grote vriend Paradox. Het is misschien wel de beste track van het album, omdat hij er rücksichtslos de diepte in durft te gaan. Zijn eigen trompet zet Kyteman niet in voor overdreven getoeter. In veel donkere songs is het juist een warm detail.” 

(De tekst gaat verder onder de foto)

Albumhoes Kyteman - The Hermit Sessions

Na de release van het album ging de bal nog harder rollen. "Ik wilde eigenlijk tien shows doen, maar festivals als Pinkpop, Lowlands en NortSea Jazz sla je niet af. Ik had in mijn hoofd om binnen vier jaar op een festival te spelen, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht.” De groep tourde langs alle festivals en elk podium dat de band boekte, kon het bordje 'uitverkocht' op de deur hangen. 

Ze sloten het jaar af met een show in de Heineken Music Hall (nu AFAS Live). Dat was meteen ook de laatste show van het hiphoporkest. “Ik heb de shows niet gemaakt omdat het een succes zou worden. Ik wil het niet uitmelken. Dat neemt overigens niet weg dat het natuurlijk fantastisch is dat het aanslaat. De keuze om te stoppen, is ontstaan omdat we aan de show niet veel meer kunnen veranderen. Dan is het tijd voor iets nieuws en dus tijd om te stoppen met het huidige. We zijn een hechte groep geworden en iedereen kijkt uit naar elk optreden. Het wordt emotioneel moeilijk om na 11 december echt te stoppen met dit project”, vertelde hij over die laatste show. ”Maar we genieten er erg van en dat maakt het voor ons heel speciaal.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

 

Kyteman (foto: Anne Neijnens)

Benders had toen al plannen voor de periode na 11 december. "Zoals het er nu naar uitziet, blijft de groep wel bestaan, maar dan als collectief. Ik wil veel experimenteren, de grenzen opzoeken, en over de grenzen van genres heen denken. Ik barst van de plannen, waarvan de sommige snel te realiseren zijn en de andere pas over een paar jaar. Er zijn gedachtes over een spookhuis, maar ook over muziek die eigenlijk niet klinkt, maar zo boeiend is dat mensen er toch naar luisteren. Ik wil vooruit gaan en dingen ontdekken, maar tegelijkertijd muziek in haar essentie terugbrengen.” Waar dat allemaal toe heeft geleid is iets voor een ander verhaal.

De Anniversary uitgave van The Hermit Sessions bestaat uit een 2CD, waaronder een live bonus-cd en een boekje van acht pagina’s, of een album op gekleurd vinyl. De uitgaven zijn onder andere te koop bij Plato.