Hadess heeft dit jaar zijn EP MACABER Vol.1 uitgebracht. Wie is deze jonge en opvallende Utrechtse artiest en wat gaat er schuil achter zijn rauwe stemgeluid en tekstuele horrorscenario’s?

Wie ben je en wat doe je?

"Mijn naam is Stefan Brugts, ook wel bekend als Hadess, en ik ben artiest onder het label Infected Records. Buiten mijn leven als muzikant ben ik nog student. Ik ben derdejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. School in combinatie met muziek is goed te doen. Ik heb wel eens shows gehad op dezelfde dagen dat ik tentamens had. Dus dan zat ik 's middags tentamens te maken en 's avonds stond ik op te treden. Dat is wel gek, maar als je een beetje oké bent met plannen dan valt het op zich wel mee. Als je nog van alles moet doen op de laatste dag voor het tentamen, en de laatste dag voor de show, dan heb je je gewoon niet goed voorbereid. Maar als ik zou moeten kiezen…  Stel je voor, ik zou een tentamen hebben op hetzelfde moment dat ik een show heb. Dan zou ik kiezen voor de show. Het tentamen komt later wel een keer. Eventueel een herkansing, of zo. Shows kan je niet herkansen, tentamens wel. Ik heb het erg druk gehad de afgelopen periode, maar ik begin nu weer een beetje mijn rust te vinden."

Hoe ben je begonnen met muziek maken?

"Een beetje voor de grap op de middelbare school. Met een handjevol vrienden, onder andere Sippy Cup, een beetje nummers maken voor het plezier. Toen is dat via via op Instagram opgepakt door EZG en dat is best wel snel gegaan. EZG zei dat ik door moest gaan met de sounds die ik destijds maakte. Toen heb ik hem demo’s opgestuurd en was het al vrij snel van “Yo, kom maar een keertje langs”. Dat was toen nog die eerste pokkoe ‘Branden’. Dat was voor mij de eerste aanraking met wat rauwer stemgeluid en wat bozere teksten. Een beetje die oude Spinal vibe, Spinal en Steen erin verwerkt. Dat soort sounds, zeg maar. Die sounds komen voort uit een combinatie van factoren. Sowieso uit mijn interesses: horrorfilms, duistere shit, true crime zaken en de kadaver rap van Steen en Spinal. Maar ook een stukje trap invloeden vanuit Amerika. En dan de rauwere geluiden, zoals City Morgue. Doe dit, een vleugje van mijn eigen persoonlijkheid plus muzikale ingevingen, bij elkaar en dan komt mijn sound daaruit."

Mijn ouders hadden nog iets gezegd van: 'Al komt er niets uit, het is alsnog supergaaf dat ze je hebben uitgenodigd.' Die probeerden bij mij een beetje de teleurstelling te voorkomen.

Kan je je de eerste ontmoeting nog herinneren bij Infected Records?

"Ja, zeker. Dat was nadat ik die demo’s had gestuurd. Ik had daarvoor al een tijdje niks meer van ze gehoord en dacht bij mezelf: ‘Ik moet dit warm houden’. EZG kwam toen met het bericht dat ze mij wilden uitnodigen om een keertje langs te komen op kantoor. Na dat bericht was ik behoorlijk zenuwachtig. Mijn ouders hadden nog gezegd: 'Al komt er niets uit, het is alsnog supergaaf dat ze je hebben uitgenodigd.' Die probeerden bij mij een beetje de teleurstelling te voorkomen. Die dachten: ‘Wat een aardige gasten die zo’n klein jochie een leuke dag willen geven!’ Maar toen ik die gasten ontmoette, werd er binnen een half uur al over een project onder Infected Records gesproken. Dat was gewoon heel positief. Ze zagen potentie in mij en wilden mij een kans geven. Een week na de eerste ontmoeting zijn we de studio ingedoken om de grote lijnen voor het eerste project uit te zetten. Het klikte vanaf het eerste moment."

Is Infected Records altijd al het label geweest waar je bij zou willen tekenen?

"Ja. Als klein jochie fantaseer je over wat je later wilt. De een zei dat hij bij Noah's Ark zou willen, de ander wilde heel graag bij Top Notch. Ik heb altijd gezegd dat ik alleen denk te passen bij Infected Records en dat ik het anders gewoon solo moet doen. Ik denk niet dat er veel andere plekken zijn waar ik mijn sound honderd procent mag laten horen."

Ik heb altijd gezegd dat ik alleen denk te passen bij Infected Records en dat ik het anders gewoon solo moet doen. Ik denk niet dat er veel andere plekken zijn waar ik mijn sound honderd procent mag laten horen.

Nu zit je erbij. Hoe is dat?

"Gestoord. Raar. Het gekke is dat het heel snel een soort normaal wordt en je er niet meer bij stil staat. Vooral het persoonlijke stukje is gek. Vroeger waren Steen en EZG mijn voorbeelden, mijn meest beluisterde artiesten. Dan is het super vet dat ik met die guys samen nummers maak en samen op albums sta. Maar wat misschien nog wel gestoorder is, is dat je gewoon bij elkaar over de vloer komt. Op de verjaardagen, bijvoorbeeld. Dat je, buiten de muziek om, ook gewoon echt vrienden bent geworden met de guys waar je vroeger heel erg naar op keek. Daar sta je eigenlijk nooit bij stil. Tot dit soort momenten, waar mensen ernaar vragen en je realiseert hoe ziek het gelopen is."

Het is nu al een tijdje geleden dat je getekend hebt bij Infected Records. Merk je verschil met hoe het in het begin was?

"Ja. Ik merk het bijvoorbeeld met mijn muziek: die is door de tijd zeker geëvalueerd. Ik vind zelfs al dat als je mijn projecten bij Infected Records bekijkt, dat daar een hele progressieve lijn in te zien is van hoe dope het is. Maar elke artiest begint natuurlijk gewoon door een beetje te kijken wat werkt. Dus ik heb van alles gemaakt en geprobeerd. Het grootste verschil zit denk ik tussen mijn eerste project bij Infected Records en nu. In het begin moest ik het echt hebben van de Infected Records luisteraars. Nu merk ik dat er mensen zijn bij zo’n show die mijn merch kopen en die het meeste naar mijn muziek luisteren. Mensen die gewoon echt Hadess-fan zijn."

Als jij jezelf als persoon zou moeten omschrijven, buiten je muzikale imago, hoe zou je jezelf omschrijven?

"Uhm, poeh. Lastig. Ik denk, zelfs als je muziek helemaal wegdenkt, alsnog wel creatief. Verder vrij rustig, sociaal. De term waarmee je mij het best kan omschrijven is denk ik nerd. Wel merk ik dat heel veel artiesten introvert zijn, waar ik mijzelf dan juist weer graag onder de mensen zie."

En waar liggen je interesses?

"Haha, hier komt de term nerd weer heel erg terug. Ik hou van films, ik hou van games. Ik lees stripboeken. Ik heb allemaal van die niche hobby’s. Ik vind niks dat mainstream is leuk. Ik houd altijd van de obscure, rare series, films en documentaires."

Wat zijn je top videogames? Off the dome?

"Off the dome zou ik nu sowieso Uncharted zeggen, maakt niet echt uit welke. Misschien vind ik de tweede nog wel het beste. Red Dead Redemption 2 vind ik gruwelijk. En Ghost of Tsushima vind ik erg hard."

Wat zijn dingen die je nog graag wilt bereiken?

"Ik zou nog graag eigen shows willen geven. Tot nu toe heb ik vooral voorprogramma’s en support acts gedaan. Ook zou ik nog wel wat vette samenwerkingen buiten Infected Records om willen regelen. Ik merk nu dat er nog niet heel veel samenwerkingen mijn kant op komen. Dat komt misschien ook wel omdat mijn stijl lastig te combineren is. Maar ik ben muzikaler dan mensen in eerste instantie denken. Heel veel dingen zouden kunnen werken: bijvoorbeeld een samenwerking met Sor. Met hem zou ik een hele gruwelijke plaat kunnen maken. Voor veel mensen klinkt mijn muziek niet per se als een bewuste keuze en ze realiseren zich niet dat er een behoorlijk muzikaal proces achter schuilt."

Mijn moeder zei gisteren tegen mij, toen we in de tuin zaten en keken naar het live-verslag van Pinkpop: ‘Weet je nog dat we vroeger naar zo’n soort documentaire keken en je zei hoe vet het je leek om ook op zo’n festival met zo veel mensen op te treden?

"Aan de andere kant komen er wel een heleboel vette dj-projecten aan. In die scene gaat dat wel makkelijker. Zo werk ik samen met DRS, een Belgische up-tempo DJ en producer. Hij werkte al veel met EZG en ook af en toe met Steen, dus op zich was het niet gek dat hij van mijn bestaan afwist. Zijn agency heet Triple6 en één van zijn albums heet Made in Hell, dus qua thematiek en imago passen we erg goed bij elkaar. Hij heeft mijn vorige album Ballads van de Boeman geluisterd en hij vond de track ‘Hemelpoort’ een hele dikke plaat. Hij vroeg of hij die track kon remixen voor zijn album en dat vond ik prima. Nu heb ik weer twee nieuwe samenwerkingen met hem op de plank liggen. Dit keer geen remix, maar tracks van scratch. Die tracks heb ik live gedaan op Defqon. En drie weken daarna stonden we op Dominator. Mijn moeder zei gisteren tegen mij, toen we in de tuin zaten en keken naar het live-verslag van Pinkpop: ‘Weet je nog dat we vroeger naar zo’n soort documentaire keken en je zei hoe vet het je leek om ook op zo’n festival met zo veel mensen op te treden?"

Je hebt laatst je EP MACABER Vol.1 uitgebracht. Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

"Het is voor de oplettende luisteraar geen verrassing dat mijn EP Volume 1 heet, daarmee impliceer ik wel dat er meer aan komt. Het enige wat ik er nu over kan zeggen is dat Volume 2 in ieder geval een stuk gruwelijker dan Volume 1 gaat worden en dat mensen het nog harder gaan vinden. Er wordt druk aan gewerkt. Ook wat betreft shows gebeurt er veel achter de schermen. Ik ben een hoop vette dingen aan het regelen."