Afgelopen donderdag gaf Elmer een weergaloze show in een uitverkochte Nijverheid. Met plaksnor op en grote witte onderbroek aan raasde de rapper onvermoeibaar door nummers, emoties en theatrale intermezzo’s heen. Het publiek rapte alles mee en hing constant aan Elmers lippen. “Dit is nu al een van mijn meest favoriete optredens ooit.”

Elmer is een fenomeen. Het lichtelijk uit de hand gelopen muziekproject van acteur/rapper/producer Merel Pauw (28) komt samen in de verschijning van Elmer: bruin pak aan, plaksnor op, grote witte onderbroek aan en dan keihard rappen. Na afgelopen zomer op Lowlands te hebben gestaan en nu begonnen te zijn met een volledig uitverkochte tour langs de Nederlandse poppodia, gaat het fucking lekker met Elmer. Afgelopen donderdag streek Planeet Elmer ook neer in De Nijverheid, om de loods binnen de kortste keren helemaal af te breken.

De vlijmscherpe theatrale hiphop van Elmer is slim, cool, grappig, oprecht, en brutaal, maar Elmer gooit alles zo kundig door elkaar dat je als toeschouwer nooit helemaal weet wat je mee gaat maken. Het publiek in de stampvolle De Nijverheid wist misschien niet precies wat er komen ging; ze hadden er wel megaveel zin in. Vanaf het eerste nummer heeft Elmer de hele zaal mee en alle handen omhoog. Bij de meer mellow en emotionele nummers hangt het publiek aan Elmers lippen. Deze nummers zitten als een "verdrietig blok" midden in de show, zodat de rest van de avond “een stijgende lijn naar plezier” is. Ondertussen maakt Elmer nog even ruzie met DJ-hond DJ Skipper, zingt Georgia Heinze een nummer mee, en doet het publiek mee om een grappige video voor Elmers sociale media te maken (zie foto). Als een trein raast Elmer door alle verschillende kanten van het fenomeen Elmer heen, terwijl het publiek luidkeels alles mee-rapt.

(tekst gaat verder onder de foto)

In de toch door mannen gedomineerde hiphopwereld is de queer en gender-fuckende Elmer een verademing – en gezien de diversiteit in het publiek bij de De Nijverheid-show, denken veel mensen er zo over. In een interview met 3voor12 zegt Elmer al dat de queer hiphopscene haar eigen wereld aan het vormgeven is. Nu zit het creëren van een eigen wereld natuurlijk vrij letterlijk in de muziek van Elmer, maar in de teksten zit die viering van queerheid en het niet conformeren ook. Zonder enige moeite schiet Elmer heen en weer tussen emotie en satire; tussen sarcasme en oprechtheid. Elmer rapt net zo makkelijk over politiek als over seks met je vader.

Nog meer dan bij de eerste twee EP’s heeft Elmer voor de laatste release ELMERS een geheel eigen universum gebouwd. Als een soort tot leven gekomen kinderboek is het “huis van Elmer” nagebouwd op het podium. Het decor bestaat uit een speelgoedwasmachine (daar ging Elmers pak halverwege de show in, “vast even wassen voor de show morgen”), een waslijn met grote witte onderbroeken, en de DJ-booth in de vorm van een grote radio, waarachter DJ Skipper Elmers raps begeleidt met keiharde beats. Hiertussen springt, rapt, danst, zingt, en acteert de rapper een uur lang onvermoeibaar heen en weer. Een “absolute viering van de weirdheid,” precies zoals Elmer ook al zei.

(tekst gaat verder onder de foto)

“Dit is nu al misschien een van mijn meest favoriete optredens ooit”, zegt Elmer na een paar nummers. Dat gevoel is wederzijds: op de eerste rijen hebben mensen zelf-meegenomen plaksnorren op, en tegen het einde van het concert verdwijnen een aantal groepjes mensen uit het publiek naar achteren om bij het laatste nummer in karakteristiek Elmer-ondergoed het podium op te springen en het feest der Elmers compleet te maken.

Voor wie het spektakel gemist heeft: Elmer gaat volgend jaar met een volledig nieuwe show op tour: “Als je je wil blijven afvragen wat Elmer deze keer weer gaat doen, kom vooral naar die show.” Ga dat zeker meemaken, want bij een Elmer-show weet je nooit precies wat je kunt verwachten.

(meer foto's onder deze foto)

Gezien: Elmer, donderdag 16 november 2023 @ De Nijverheid