Heel eerlijk? De laatste tijd duizelt het Elmer alias Merel Pauw (28) allemaal een beetje, vertelt ze terwijl ze neerploft op een bankje in een Amsterdams café. Haar clubtour in het najaar is hartstikke uitverkocht. Ze is net aangekondigd voor Noorderslag. Twee weken na het interview verschijnt haar tweede EP, en met haar hiphop-theatercollectief DIEHELEDING werkt ze ondertussen nog aan een kindervoorstelling over Gilgamesj, een tweeduizend jaar oud heldenepos. ‘Het gaat over een vader en dochter die in een museum samen kleitabletten vertalen en dan komt het tot leven – dan gaan ze samen rappen!’
Theater is ook het toverwoord wanneer Elmer op het podium staat. Ze heeft een nogal androgyn uiterlijk, zelden eindigt ze níét in haar onderbroek, de plaksnor is haar signatuur en op Lowlands én Pukkelpop verscheen ze met een scratchende hond, terwijl zijzelf in maatpak rond stuiterende en rapte over kolderieke electro-funkbeats. De liedjes van haar tweede EP – vandaag verschenen in eigen beheer – reflecteren Elmer precies: theatraal, ontregelend en humoristisch, politiek geëngageerd en tegelijkertijd een vrolijke viering van wat het betekent om queer te zijn.
Het is een cocktail die de meningen splijt, zo blijkt. Afgelopen zomer schoof Pauw met plaksnor bij De Slimste Mens aan, tv-criticus en anti-woke-kruisvaarder Angela De Jonge pende daar weer een vilein stukje over, en vervolgens belde Pauw weer met Radio2 om De Jong een TERF te noemen. ‘Ik vind het juist góéd dat mensen zoals zij worden geconfronteerd met mensen zoals ik. Als mensen iets over mij zeggen kan ik daar nog wel mee omgaan, ík kies ervoor om in de picture te staan. Maar omdat ze zulke transfobe uitspraken deed, kwam er een heel ander soort boosheid bij. Niet aan mijn vrienden komen, níét mij gebruiken om op jouw podium transfobe shit te zeggen. Het ging niet alleen meer over míj.'
De voorstelvideo die 3voor12 over jou maakte ging keihard viral. Je kreeg veel liefde, maar ook best wel een hoop haatdragende en transfobe comments. En sommigen zeiden heel stellig: “DIT IS GEEN HIPHOP”. Waarom denk je zelf dat het zulke felle reacties uitlokt bij mensen?
'Ik denk dat die theatrale vorm van muziek maken vrij weinig voorkomt in Nederland. Daarnaast zijn we binnen hiphop die door mannen wordt gemaakt ook meer diversiteit gewend. We accepteren dat De Jeugd van Tegenwoordig heel anders is dan Boef, dat Donnie naast JoeyAK bestaat. Er zijn véél vrouwelijke rappers, maar zij krijgen niet die mainstream erkenning. Ik heb in dat filmpje kritiek op het systeem: er zijn te weinig vrouwen in de hiphop-mainstream, daar sta ik nog steeds achter. Maar vervolgens benoem ik in het filmpje niet dat ik als witte vrouw mogelijk de vruchten pluk van dat oneerlijke systeem. Ik speel absurd snel in mijn carrière op Lowlands. Speelt mijn witheid daar een rol in? Want... waarom de fuck staat Ella John daar niet? Of Latifah? Vrouwen die al jaren bezig zijn met hun rapcarrière. Ik weet nog steeds niet welke conclusie ik daaruit moet trekken. Ik wil meer diversiteit in de vrouwelijke sound zien, en tegelijkertijd wil ik erkennen wie me voor zijn gegaan. Op welke punten in je carrière doe je daar een stap terug voor? In welke interviews benoem je dat? Ik ben dat allemaal nu aan het uitzoeken.’
(Tekst loopt door na de video...)