Bij aankomst hangen alle kleine, bebloede baby’s en hun verloren ledenmaten zoals vanouds aan het plafond te wachten op hun bezweerders. Deze avond wordt echter afgetrapt door Smudged Toads, een driekoppige krautrockformatie. Wat er vanuit het podium de zaal in drijft, zijn ronkende bassen en doffe beats. Gewapend met een strak vastgebonden hoofdlamp tast de jongen achter de synth zich een weg door het duister. De sfeer wordt er al vroeg goed in geramd, mede dankzij het cluster jongens dat het bij het eerste nummer al tijd vindt voor een poging tot een moshpit. Het is immers vrijdagavond hè? Zo halverwege de show geeft één van hen een forse mep tegen een laaghangende baby die in het gezicht van een bandlid zwiept en weer achteloos weg wordt geduwd. Het is moeilijk te zeggen of het nou de glittershorts, de groen geschminkte gezichten of de algehele sfeer is waardoor het lijkt alsof je in de schemerzone van de oceaan zwemt, maar dit blijkt de perfecte opener voor wat ons nog te wachten staat.
Misschien heb je ze al eens een keer gezien in een moment van verwarring, maar al die babypoppen die boven het publiek hangen, die horen gewoon bij de shows van 45ACIDBABIES. Na de voorgaande jaren een paar mooie rondjes door Nederland en omgeving te hebben gemaakt (met De Staat onder andere!), is de band nu toe aan de release van het debuutalbum: AMBER19. Maar niet voordat ze de voormalige autocentrale even goed hebben losgemaakt.
Een kwartier later is het aan 45ACIDBABIES om het stokje over te pakken. Meteen blijkt dat dit is waar de meeste mensen voor zijn gekomen: een goed avondje stampen op gitaarherrie. Uit het café stromen de laatste mensen het zaaltje van ACU binnen, waar al sinds de eerste maten van de setlist fanatiek bewogen wordt. De band vuurt zonder mededogen punkhitje na punkhitje op het publiek af en dat absorbeert het als een droge spons. Achter zijn drumstel slaat Giorgio Paquay erop los en Sophia de Geus, zelf al even snel haar gitaar bewerkend, komt met haar stem af en toe nauwelijks boven het geweld uit.
“Wisten jullie al dat ik eigenlijk geen Japans kan?”, grapt De Geus tussen één van de nummers in. Vervolgens bewijst ze toch het tegendeel met het glitchy ‘Kero Kero Bonito’, waarop ze een aardig stukje Japans te pakken heeft. Dan even de mondjes dicht: het is nu tijd voor een ballad. Of nou ja, voor zover deze band in staat is om een ballad te creëren. “Wees stil, pak elkaar vast en begin maar alvast te huilen”, aldus de instructietips. Wat als een redelijk normale track begint, ontvouwt zich al snel tot een soort (lichtelijk komische) monumentaal-dramatische ballade, compleet met gierende gitaarsolo in de brug. Voordat het echter emotioneel wordt, sjezen we alweer door naar het volgende snelle rockriffje. Vanavond is er duidelijk geen ruimte voor tranen, hoe ironisch het ook mag zijn.
Al snel blijkt dat ACU eigenlijk te klein is voor 45ACIDBABIES. Dat is vanavond letterlijk (in de zaal is er geen stukje vloer meer te vinden waar niet op gestampt wordt) en ook figuurlijk het geval. Op 5 oktober aanstaande vindt namelijk de releaseparty van hun debuutplaat plaats in Amsterdam, dé gelegenheid voor de band om zowel babypoppen als slingers op te hangen. De capaciteit van ACU is daarentegen niet het enige opmerkelijke, want mede dankzij de spijtige isolering van het pand stijgt ook het kwik angstaanjagend snel. Hoewel iedereen van het publiek alle kleren braaf aanhoudt, blijkt het op het podium nog vele malen warmer wanneer eerst bij Paquay en vervolgens bij basgitarist Daniël Brem de shirtjes uitgaan.
Tegen de tijd dat we het een-na-laatste nummer bereiken, heeft het fanatieke gebeuk zich verspreid tot de achterwand. De band besluit dat even optimaal te benutten. De Geus splijt het publiek plechtig in tweeën en er ontstaat de kleinste en meest knusse wall of death die je je kunt voorstellen. Wat overigens niets zegt over wat er dan gebeurt, want daarna verandert de hele zaal in een grote moshpit om de boel een waardige afsluiter te geven. Bij het verlaten van het pand voelt de frisse lucht als een onwelkome koude douche vergeleken met binnen. Daar trekt niemand zich iets van aan; 45ACIDBABIES heeft iedereen volledig klaargestoomd voor de vrijdagnacht. Nu alleen dat debuutalbum nog.
Gezien: Smudged Toads + 45ACIDBABIES, vrijdag 27 september 2019 @ ACU, Utrecht