‘Ik rap’, zegt KEEK na een aantal nummers. Dat is minder logisch dan het misschien klinkt. Sommige teksten brengt hij namelijk zonder begeleiding en zou je ook spoken word of dichten kunnen noemen. Voor hemzelf is het echter allemaal rap. Dat rappen doet hij overigens niet op harde of trap beats en de teksten gaan niet over “bitches en money”. De Nederlandstalige verhalen komen uit wat KEEK zijn Grote Boek noemt, beschouwingen uit het dagelijks leven, zijn kijk op de wereld, liefde en opgroeien in Nijmegen. De songs zijn mellow met een jazzy gevoel, soms wat blazers en subtiel gitaarspel, dat vanavond in een aantal nummers live wordt verzorgd door Steven de Kort. Een verfrissend geluid en een relaxed begin van deze avond.
Voor de verandering staat er op onze maandelijkse showcase-avond Club 3voor12 Utrecht eens een keer een buitenlandse band. Ingeklemd tussen de Nederlandstalige rap van KEEK en de Nederlandstalige industrial rock van Lief Dagboek laat Say Sue Me zien dat er ook in Zuid-Korea hele goede muziek wordt gemaakt.
KEEK
Say Sue Me
Over het algemeen staan er alleen maar opkomende lokale acts op een Club-avond, maar soms maken we een uitzondering, zoals vanavond. Na een tip van de dB’s-programmeur is er een plekje ingeruimd voor het uit Zuid-Korea afkomstige Say Sue Me. De band doet een Europese tour van een maand, waarbij de meeste shows in het Verenigd Koninkrijk zijn en ook een paar in Nederland en België. Het is niet zo verrassend dat ze het in het VK zo goed doen, want dat lijkt ook de plek waar het viertal de muzikale inspiratie vandaan haalt. Hun mix van janglepop, surf en dreampop had ook zomaar in de periode tussen de new wave van begin jaren tachtig en britpop van begin jaren negentig gepast. Zangeres Choi Sumi laat tussen twee nummers weten dat ze blij is om in Utrecht te zijn, ook omdat ze vandaag “many miffys (Nijntje, red.)” heeft gezien. De band eindigt zijn goede set met een nummer waarin gitarist Kim Byungkyu alle ruimte krijgt voor een mooie gitaareruptie. Dit smaakt naar meer en het zou ons niet verbazen wanneer we Say Sue Me over pakweg een jaar op een groter podium of festival zien.
Lees een uitgebreider verslag van de show van Say Sue Me op De Kettingzaag.
Lief Dagboek
Afsluiter van deze editie is Lief Dagboek, dat Nederlandstalige teksten combineert met een industrial rockgeluid. Ze maakten onlangs al indruk als support bij de EP-release van vrienden I.Straus. Het is een beetje een apart gezelschap: de beide gitaristen en de drummer dragen uniformjasjes en de zanger een zwart pak. Door gebruik van schmink en oogschaduw ziet het er wat theatraal uit. Alleen de bassist onttrekt zich wat aan dit geheel. De energieke show werkt goed samen met de poëtische teksten en de stormachtige podiumpresentatie van frontman Luc Laport. Tussen sommige nummer door doet hij ook een stukje spoken word. Met een Van Dik Hout-achtig nummer heeft Lief Dagboek misschien wel een toekomstige nederpopklassieker op zijn repertoire. Afsluiten doen ze echter met een nummer dat meer typerend is voor de liedjes die ze maken, de felle en op Geert Wilders gerichte single ‘Witte Man’.
Gezien: Club 3voor12 Utrecht april met KEEK, Say Sue Me en Lief Dagboek, donderdag 25 april 2019 @ dB’s