Donderdag 7 maart presenteert Aestrid het album A Lake Inside in dB’s. Het is opgenomen in een kelder in Canada. Alles wat Aestrid bij zich had was een oude 4-spoor cassetterecorder, wat microfoons en een paar nummers die voor de helft in Nederland geschreven waren. Het weidse landschap deed de rest. We vroegen zanger Bo Menning naar het verhaal bij de nummers van hun zesde album.

Cassetterecorder in een kelder
Aestrid boekte gewoon drie tickets naar Canada om daar wat te spelen en misschien wat demo’s op te nemen. Maar de bandleden van Aestrid kunnen niks half. De kwaliteit van wat ze in Canada opnamen lag zó hoog, daar moest een nieuw album van komen. Dat werd A Lake Inside, met nummers die reiken van shoegaze tot post-punk, met donkere gitaren in de hoofdrol. Muziek is niet zomaar een creatieve uiting. Het is therapie en het vertelt een verhaal. Dit album vermengt de boosheid en onmacht uit het verleden van Menning met het landschap van Canada en vormt het om tot iets nieuws. “Rennen en muziek maken in Canada. Dan ben ik het gelukkigst.” 

01 Emhurst
Het album begint met 'Emhurst'. Het is somber, maar er klinkt ook iets troostends door de lome gitaren. Thuiskomen in Canada, het leven vertraagt. Het nummer wiegt en deint als een slaapliedje. “'Emhurst' is ontsnapping en een nieuwe richting”, vertelt Menning. Op Lake Ontario vaart een ferry van één van de eilanden naar het stadje Kingston. Menning ziet zichzelf weerspiegelen in het zilverkleurige water als hij over de reling kijkt en denkt: “Ik wil voorwaarts. Ik zie de open lucht en kan ademhalen. Ik heb eindelijk een richting. Maar ik kijk ook over mijn schouder naar mijn verleden. Wat heeft mij gevormd en wie ben ik vandaag?”

02 Killer
'Killer' barst van de opgekropte woede. Boven de rammelende post-punk gitaren snerpt de stem van Menning door de ruimte. Dit nummer is ontstaan uit de heftige nachtmerries die een periode lang elke nacht bij Menning terugkeerden. Het is de onmacht en frustratie om niet te kunnen veranderen; om vast te zitten in de droom. 'Killer' is een gebalde vuist. “Er móet iets stoppen. Dit kan niet langer. Ik schreeuw de frustratie van me af”, zegt Menning.

(Tekst gaat verder onder de foto).

03 Crusher
'Crusher' klinkt als een zacht, lief liedje. Misschien wel het lichtste dat Aestrid ooit gemaakt heeft. Maar het heeft de zwaarste tekst. Op de laatste avond in de kelder in Kingston, om 4 uur ’s nachts, moest dit er nog uit. De zinnen van dit nummer vormden zich vanzelf. “Het gaat over vrienden die in heftige thuissituaties zaten”, vertelt Menning hierover. “Ik wilde hen helpen, ondanks mijn eigen shit. Het enige dat ik er mee bereikt heb, is dat ik hun pijn meenam en zelf nergens heen kon.” De vriendschappen klapten soms heftig uit elkaar. Alle tragiek van deze situatie is in dit nummer gelegd.

04 Thunderbird
'Thunderbird' is een ode aan de openheid van Canada. Wegrennen uit het alledaagse, in totale vrijheid. In Canada komen de bandleden helemaal tot rust. Het gevoel is vergelijkbaar met wanneer ze op het podium staan en een momentum creëren waarin ook alles even perfect is. Daarom is het voor ‘Aestrid- begrippen’ best een opgewekt nummer. Maar er zit ook venijn in. Om in dit momentum te komen moeten de mannen alles van zichzelf geven. Het kost veel energie. “We kunnen niks half, het moét fanatiek en met 100% inzet.”

05 X (Folkstar)
Dit nummer was eerst bedoeld als een gemakkelijk folkliedje. Maar dat voelde niet goed voor de band. Het nummer is vervolgens helemaal uit elkaar gesponnen en gefragmenteerd. Zo ontstond een liedje zonder timing. “Als we het spelen ben ik totaal ontspannen, ik vergeet bijna dat ik aan het spelen ben”. Het is een ontsnapping, het is troost. Menning is erg blij dat er op dit album ruimte is gekomen voor verstilling. Tegen het einde van het nummer klinkt op de achtergrond een zachte snelle drum, als van een Indiase trommel. “Dit gaat over een idool van me; de Indiase hardloper Billy Mills. Deze Sioux Indiaan ontwikkelde zich in de jaren ’60 ondanks tegenslag tot een olympisch kampioen. Hij rende door de velden. Ik krijg ook altijd zin om te rennen als ik iets heel weids zie.”

(Tekst gaat verder onder de foto).

06 I Dream of You and Me
'I Dream of You and Me' begint warm en dromerig. “We peddelen met de band ’s ochtends vroeg door de mist in een kano. Langzaam trekt de mist op en het hele meer is een kristalheldere spiegel.” Maar het is niet uitsluitend vredig. Menning gaat verder: “Ik zie mezelf. Door het water heen zie ik de dode stammen van de omgevallen bomen. Het is een donkere dagdroom die op de loer ligt. ‘You’ve got a whole lake inside of you’, zing ik op een gegeven moment in dit nummer. Als er zoveel diepte aan de donkere onderkant van het meer zit, dan moet er net zoiets groots en lichts aan de andere kant zitten waar ik iets mee kan doen. Muziek is het positieve, het mooie dat ontstaat uit de zwarte diepte van het meer van binnen.”

07 Double Vision
Deze track geeft de ruwe plekken van Canada weer. Lelijke verlaten fabrieksterreinen en gruizige industriestadjes waar het leven rauw is. Plekken waar je uitzichtloos vast kunt komen te zitten. “Net zoals mijn moeder vast zat vroeger”, legt Menning uit. “Ik was haar klankbord voor haar problemen. Ik wilde haar zo graag helpen, haar vooruit duwen, maar ik wist toen nog niet dat ik daar niet de juiste persoon voor was.” Dit nummer gaat dan ook niet alleen over zijn moeder, maar ook over hemzelf. Menning wil zichzelf vooruit duwen uit de uitzichtloosheid.

Te zien: presentatie album A Lake Inside’van Aestrid, donderdag 7 maart 2019 @dB’s.