Waan je een dag in New Orleans tijdens Klein New Orleans Waan je een dag in New Orleans tijdens Klein New Orleans

Veelzijdig festival zorgt voor leuke dag maar verbaast niet

, Tekst: Sven Piekstra | Foto’s Wijgert-Jan van As

Sinds 2015 wordt festival Klein New Orleans op eerste pinksterdag in en rondom de Breedstraat gehouden. Vorig jaar besloot de organisatie echter een kleiner festival neer te zetten. Deze editie was niet buiten, maar voornamelijk binnen in dB’s georganiseerd. Dit jaar keerde het festival groter dan ooit terug naar de Breedstraat. Met een nieuw podium, veel foodtrucks en afrofutursitische kunst. Hiermee deed het festival nog meer dan ooit de veelzijdige muziekgeschiedenis van New Orleans eer aan.

De stad New Orleans neemt een belangrijke positie in de muziekgeschiedenis in. Het is niet alleen de plek waar jazz grotendeels ontstaan is, maar is door de vele immigranten die in de stad wonen ook een bakermat van allerlei andere culturele invloeden. Zo is het de bakermat van Rythmn en Blues, is het bekend van Mardi Grass en speelt het ook een belangrijke rol in de hiphop. De muziekgeschiedenis van New Orleans is dan ook een hele interessante. Genoeg inspiratie voor een straatfestival dus.

Tekst loopt door onder de foto’s

Klein New Orleans begint met een processie vanaf TivoliVredenburg naar de Breedstraat. Met een ware brassband wordt het winkelend publiek meegenomen naar het festivalterrein. Onderweg lopen steeds meer mensen mee met de brassband. Vertwijfelend kijkend wat er gaat gebeuren. Eenmaal op het festivalterrein, blijkt dat alle straten vernoemd zijn naar beroemde plekken in New Orleans. Zo is de Breedstraat voor de dag veranderd in Bourbon Street. Hier vind je allerlei foodtrucks en twee van de drie podia. Namelijk French Quarter, vernoemd naar het beroemde uitgaanscentrum van de stad en het nieuwe Voodoo Podium. Café Domkop is voor de dag omgetoverd in Preservation Hall. En de Kalvestraat heet opeens Royal Street. Een leuke touch, maar qua aankleding had het beter gekund. De namen van de straat zijn dan wel veranderd, maar verder is er weinig gedaan om de bezoekers nog meer onder te laten dompelen in de stad New Orleans. 

Dit laat de pret echter niet drukken. Jong en oud zijn in groten getale afgekomen naar het festival, mede veroorzaakt door het goede weer. Na meerdere dagen van code geel, oranje en rood is het vandaag zonnig en een graadje of 20. Doordat de meeste podia rondom Bourbon Street staan, is het lastig om van het ene naar het andere podium podium te lopen. Dit komt ook door het feit dat er veel uitloop is waardoor sommige acts ondanks hun aangegeven tijd veel later beginnen. Desondanks is de sfeer goed te noemen en is er voor ieder wel iets. 

In Café Domkop vinden meerdere sessies van Tim Kerssies Hot Club plaats in intieme setting. Hierbij worden ze bijgestaan door gastartiesten als Anton Goudsmit en Benjamin Herman van New Cool Collective. Dat deze namen bij een groot publiek bekend is, blijkt wel aangezien het café bomvol zit. Mensen die geen plekje kunnen bemachtigen, gaan rustig buiten naar deze grootsheden in de Nederlandse jazzwereld luisteren. 

Bij het Voodoo-podium is het hele andere koek. Hier staat de Afrikaanse invloeden centraal. Dit podium is voor het eerst toegevoegd aan het festival. Dat dit een slimme keus is, blijkt wel aangezien hier de hele dag vrolijk gedanst en gesprongen word op de vaak energieke muziek. Absolute hoogtepunt is het Dr. Jordan Institute. Zij hebben de ondankbare taak om het Voodoo podium te openen, wat ze met verve doen. Door hun aanstekelijke enthousiasme, goed in elkaar zittende muziek en een zangeres die het hele optreden in het publiek te vinden is, wordt het publiek direct warm gemaakt voor wat er daarna nog komen zal. 

Ondanks de grote diversiteit in muziek, zijn er veel acts die niet veel vernieuwing aanbrengen in hun genre. Kwalitatief is het goed, maar niet erg spannend. Hierdoor verliest het festival op een gegeven moment ook de interesse bij het publiek. Zeker als het Nederlands Elftal later op de avond speelt, zie je dat het festivalterrein langzaam aan leeg is gelopen. Hierdoor dooft het festival als een spreekwoordelijke nachtkaas uit. Eerlijk gezegd is dit nogal zonde. Het festival is namelijk een goede representatie van de muziek uit New Orleans. Er is echter wel een aantal dingen die beter kan zodat de potentie er nog beter uitgehaald wordt. 

Gezien: diverse artiesten, 9 juni 2019 @ festival Klein New Orleans, Utrecht

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Utrecht