The Brahms zijn het afgelopen jaar nogal stil geweest. Na hun debuutalbum verliet de bassist de band en moesten ze verder met zijn drieën. Nadat ze vier nieuwe liedjes geschreven hadden besloten ze naar Snap Studios te gaan in Londen. De eerste single die voortkwam uit deze sessie was het energieke 'Feelings'. Met de nieuwe liedjes op zak worden The Brahms als vanouds ontvangen in EKKO.

Ciao Lucifer
Het eclectische rockduo Ciao Lucifer warmt het publiek op voor The Brahms. De twee gooien de ene na het andere ongemakkelijke intermezzo naar het hoofd en laten de voorste rij met de heupen wiegen.  Lekker laconiek op het podium, maar voordat je het weet trekt de band je toch weer mee in hun hypnotiserende ritmes. Hoewel de zaal bij lange na niet vol zit weet Ciao Lucifer toch iedereen twee stappen naar voren te nemen en zo een aantal fans bij zich te scharen.

The Brahms
Onder luid applaus van het publiek wordt The Brahms ontvangen. Met albumopener 'I Like to Listen to You Talk' maakt de band duidelijk dat ze terug zijn. Tijdens de live shows hebben ze Pepijn van der Kooij (Alison's Fall) en Danny van Tiggele (Tousch, Mister and Mississippi) erbij gevraagd om zo een omvangrijker geluid te creëren. Zanger David Westmeijer laat weten aan de zaal dat dit de eerste tour is waar ze zelf de hoofdact zijn, het publiek reageert enthousiast op het statement. “Nadat onze bassist de band had verlaten wisten we niet echt wat we moesten doen, we hebben toen ons schrijfproces veranderd, we schrijven nu alles achter de computer.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

De band laat niet op zich wachten, het ene uptempo nummer na het andere zorgt voor een dynamische set. Het enige moment waarop het publiek niet op en neer hoeft te springen is tijdens 'Beaches'. Een enkele  keer als een nieuw nummer wordt gespeeld laat de band weten dat het bizar is om mensen te zien dansen op nummers die ze voor het eerst horen. Dit was vooral het geval met 'Feelings'. Het geluid is een stuk elektronischer, meer toetsen en verschillende samples die aansluiten op het ‘vernieuwde’ geluid van The Brahms.

Westmeijer voelt zich duidelijk thuis in EKKO: “Dit optreden voelt als thuiskomen, toen we nog op de Herman Brood Acadamie zaten speelden we hier ook al met onze tentamens”. Het publiek voelt ook zeker aan dat de band zich thuis voelt in EKKO, tijdens hun radio hit 'Golden' begint de hele zaal op en neer te deinen. Vooraan staan fans die elk woord meezingen, de fanbase van The Brahms is een die vergelijkbaar is met de fans van Kensington, meedogenloze liefhebbers van het springen en meezingen.

Na al het dansen en meebrullen is wordt de set op akoestische wijze afgesloten. Westmeijer grapt: “Het is nu de bedoeling dat de band backstage gaat, maar aangezien EKKO geen backstage heeft staan de jongens nu even aan de zijkant te wachten”. Tijdens het laatste nummer kun je in de zaal een speld horen vallen, terwijl de zanger bijgelicht wordt met een spotlight en mobiele telefoons vanuit het publiek.

Na een lange pauze zijn The Brahms terug in het popmuzikale speelveld van Nederland. En als deze avond een indicatie is, kunnen we een goed 2020 van ze verwachten.

Gezien: The Brahms en Ciao Lucifer, vrijdag 20 december 2019 @ EKKO Utrecht.