Vorig jaar stond Figgie in Moira tijdens hun ‘Ondergronds’ tour. Ditmaal bleef het Utrechtse viertal op de begane grond en sloten afgelopen zondag hun Bovengrondse Tour af in Kytopia aan de Oudegracht. Ze deelden het podium samen met Bewilder en Le Motat.

Als je de muziek van Figgie niet kent, dan heb je het logo van de band vast al eens gezien. De bandleden en de fans stickeren fanatiek in de stad. Ook in de zaal zijn de ogen prominent aanwezig. Op shirtjes, posters, en uiteraard op de stickers. Het is de avond van Figgie en dat zal niemand vergeten.

Le Motat
Le Motat staat als eerste op de planken van de voormalige Utrechtse poptempel. De Rotterdamse band brengt een mix van spoken word en new wave-achtige nummers met Nederlandse teksten. Die teksten zijn licht vervreemdend en doen denken aan de manier waarop cabaretier Stefano Keizers zijn verhalen vertelt. Wanneer het lijkt of voorman Tato Wesselo (de zoon van Rembo en Rembo-legende Theo Wesselo) tegen het publiek praat, is het een verzonnen verhaal dat naadloos overgaat in het volgende nummer.

De volledig uitgespeelde monologen tussen de nummers door werken licht op de lachspieren van de mensen in de zaal. Het is allemaal een beetje ongemakkelijk, maar na een klein half uur ook weer afgelopen met de zin ‘wij waren Le Motat en we houden het voor gezien.’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Bewilder
Na de Rotterdammers is het tijd voor de eerste thuiswedstrijd. Voor het eerst sinds een tijdje staat Bewilder weer op de planken. Met een subtiel handgebaar laat zanger Maurits Westerik het publiek weten dat ze best een stap richting het podium mogen zetten.

De band deze avond een aantal nieuwe nummers. Sommige nummers zijn zo nieuw dat Westerik een map met teksten heeft. Tussendoor bladert hij op zoek naar de juiste geheugensteuntjes voor de tekst.

Het begint wat onwennig, maar richting het einde komt het zelfvertrouwen. De microfoon komt van de standaard en Westerik beweegt en er verschijnt langzaam een lach op zijn gezicht. De benen gaan niet de lucht in zoals bij Forza (it is), maar het is duidelijk dat de band het optreden niet verleerd is.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Figgie
Spelen in het gebouw dat ze goed kennen, lijkt extra energie los te maken bij de band. De eerste vier nummers worden als een salvo afgevuurd op het publiek. Wanneer er uiteindelijk de mogelijkheid om te klappen is, gebeurt dat enthousiast. Het is duidelijk dat dit het feestje van Figgie is.

Natuurlijk komen op deze avond nummers als Vincent, Natalie en Dinsdag voorbij. Tussen deze bekende nummers uit het repertoire speelt de band ook nieuw werk. Een voorproefje van de nieuwe nummers kregen we al in het laatste deel van de Oudegrachtsessies die de band op Youtube zette. Het tempo ligt hoger dan in de rest van de nummers.

Dat het publiek bestaat uit fans en genodigden van het viertal is af te leiden aan het aantal shirtjes met het in Utrecht inmiddels bekende logo van de band. Datzelfde logo is ook op meedere plekken in de zaal terug te vinden. Aan het podium hangen posters en op de palen aan de zijkant van de zaal zijn de ogen met tape aangebracht.

Zanger en gitarist Paul Scheenstra hoeft maar iets te roepen en het gebeurt. Wanneer een aantal mensen op een bank aan de zijkant van de zaal neerploft, sommeert hij ze vriendelijk om weer op te staan. En zelfs aan de oproep tot schuifelen wordt zonder veel morren gehoor gegeven.

Aan het eind van de energieke show besluit bassist Pieter Zaal het publiek van dichtbij te bekijken. Als hij uiteindelijk weer op het podium gehesen is door Scheenstra jamt de band nog even door. Daarna is het klaar en volgt het luidste applaus van de avond.

Voor de leden van Figgie is de avond nog niet afgelopen. Ze snellen naar de merchtafel om shirts te verkopen en complimenten in ontvangst te nemen.


Gezien: Figgie 'Bovengrondse Tour', 23 september 2018 @ Kytopia.