De nachtelijke roadmap van Utrecht De nachtelijke roadmap van Utrecht

Wie zijn toch die mensen die jouw dansavond maken?

, Tekst: Mike van Dooyeweert | Foto’s: Lisa Terry

De nachtelijke roadmap van Utrecht

Wie zijn toch die mensen die jouw dansavond maken?

Tekst: Mike van Dooyeweert | Foto’s: Lisa Terry ,

Een nieuw cultureel seizoen staat voor de deur en dus kun je ook de komende maanden weer langs de Utrechtse popzalen om je favoriete bands live te gaan zien. Maar waar kun je heen als je eens een nacht wil doorhalen op de dansvloer? 3voor12 Utrecht belicht speciaal voor jou vijf typisch Utrechtse feesten die je moet checken en laat je kennismaken met de dj’s erachter.

Diep in de Groef

Menno en Eduard (DIDG)

De vaste dansavond van EKKO op de zaterdagnacht. Zoals EKKO-programmeur en Diep in de Groef-dj Eduard Versteege de avond omschrijft: “De focus ligt tegenwoordig meer op de hiphop, de elektronica en hits als smeermiddel daar tussenin. En binnen tien minuten kan het zomaar van hiphop naar elektronisch en naar een oude surf-plaat gaan. Alles kan.” 

Wie? 
Diep in de Groef kent een vast team aan dj’s, zoals Eduard Versteege (Eddie Serveert), Menno de Meester, Marco Kaas en Michieltjee. Daarnaast wordt de club regelmatig aangevuld met nieuwe, beginnende dj’s en zijn er specials, zoals de Soulclap-edities.

Hoe is je dj-carrière voor jou begonnen?
De interesse in muziek en het mixen van liedjes zat er bij Menno de Meester al vroeg in, maar de echte motivator voor hem om te gaan draaien, kwam door een set van Two Many DJ’s. Hij was toen 15 à 16 jaar. “Toen ik die zag, dacht ik ‘dat zou ik ook wel kunnen’. Dat ben ik toen gaan doen. Twee jaar later studeerde ik Delft, waar ik al op verschillende feestjes draaide. Tijdens een dj-workshop heb ik mezelf het mixen vrij snel aangeleerd.” 

Hoe ben je zelf ooit bij Diep in de Groef terechtgekomen?
De Meester: “In 2014 stopte Axel van der Werven bij Diep in de Groef en hij heeft mij aangewezen als opvolger. Ik woonde toen net een jaar in Utrecht.” De Meester denkt zelf dat Van der Werven de set gehoord heeft waarmee hij in 2013 de RAUW dj-contest won. “Er was zo’n hele socialmediacampagne rond die wedstrijd. Misschien heeft Axel me toen gehoord en gedacht ‘hij draait divers’.”

Hoe is het idee oorspronkelijk ontstaan?
Versteege: “De vorige programmeurs van EKKO, Joep Smeets en Sytse Wils, zijn de avond begonnen rond de eeuwwisseling. Ze wilden graag een laagdrempelige dansavond starten waar muzikaal gezien echt alles kon, op alternatief gebied dan. Uiteindelijk draaiden zij week in week uit de Diep in de Groef-avonden, met rijen tot over de brug als gevolg. De avond is nu nog steeds een begrip in de stad.”

Wat maakt die avond zo bijzonder?
De Meester: “Het hoort bij EKKO dat je er bands en muziek ontdekt, dus we proberen tijdens de Diep in de Groef-avonden vaak ook mensen kennis te laten maken met muziek die ze misschien nog niet zo goed kennen. Heel af en toe hoor je misschien iets wat toevallig in de Top 40 staat, maar die platen proberen we zoveel mogelijk te vermijden. Je zult bijvoorbeeld niet snel een ‘Despacito’ horen bij Diep in de Groef. Het blijft ook leuk om elkaar uit te dagen. We draaien vaak met z’n tweeën en ook nog weleens back-to-back en dan proberen we elkaar te verrassen.” 

Heb je een signature track?
De Meester: “Dat varieert. De laatste tijd draai ik vaak ‘All Night’ van Chance The Rapper. Of ‘Ooh Wee’ van Mark Ronson.”

Diep in de Groef wordt iedere zaterdagnacht gehouden in EKKO, van 23.00 uur tot in de late uurtjes.  

Soulclap

Lourens en Donny (Soulclap)

Het dj-team van Soulclap draait ‘liedjes met een ziel’. Denk aan soul, funk, disco, hiphop, maar ook elektronica.

Wie?
Het begon allemaal met Lourens LefreAK en Ome Funk, maar ook Rogerio Del Stereo en Leroy Rey maken deel van het dj-team van Soulclap. 
 

Hoe is Soulclap ontstaan? 
Lourens: “In 1999 presenteerde ik een hiphopradioshow in Leeuwarden, waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Donny (Ome Funk, red.) was toen een keer te gast in mijn show, omdat hij, met name in Zwolle, al verschillende hiphop-feesten organiseerde. Vanaf dat moment liggen we elkaar goed en begonnen we ook gezamenlijk dingen te ondernemen. “We hebben bijvoorbeeld toen al samen gedraaid op Oerol.” Tijdens een set in Bilbao viel definitief het kwartje. “Die respons daar was zo goed, dat we dachten, ‘hier moeten we meer mee gaan doen’.” Omstreeks 2008 werd Soulclap vervolgens in het leven geroepen.


Wat maakt Soulclap zo bijzonder? 
“Wij zijn niet van het veilige en herkenbare en zullen nooit een commerciële plaat draaien, puur omdat deze het zo goed doet op de dansvloer. Bij ons gaat het echt om de beleving, om de pure reactie op de muziek. Er moet een ziel in zitten. Wij ontdekken zelf ook liedjes, die we dan weer delen op de dansvloer. We draaien dan ook weleens muziek die Shazam niet herkent. Als we merken dat mensen tijdens Soulclap aan het shazammen zijn (die blauwe schermen herken je van een afstand), dan roepen we ze nog weleens bij ons om de informatie of muziek met ze te delen. 

“Wij draaien het liefst altijd zoveel mogelijk soulvolle acts op een avond. Wij gaan van hiphop net zo makkelijk over in soul, funk of elektronische muziek. Onze muzieksmaak is heel erg breed. Vaak hebben onze sets ook een thema, dan draaien we liedjes die iets met elkaar te maken hebben. Dit thema kan ‘ongelijkheid’ zijn, maar ook zoiets als ‘liefde’ of ‘het weer’.”

Op 30 september 2017 vindt een speciale Soulclap-editie plaats van Diep in de Groef in EKKO. 

Out Of sight

Andy (Out Of Sight)

Een dansavond in ACU met Northern Soul, Garage, RnB, Psych en Ska uit de jaren zestig.

Wie?
Andy ‘The Shake’ is samen met Anna Vodka de vaste dj en oprichter van Out Of Sight.

Andy, je komt oorspronkelijk uit Manchester. Hoe ben je hier verzeild geraakt?
“Ik ben hier twintig jaar geleden gekomen voor een vakantie en blijven hangen. Al vrij snel daarna ben ik ook gaan dj’en.

 

 

Je draait vooral muziek uit de jaren zestig. Wat spreekt je aan in de muziek?
“Ik ben opgegroeid in de eighties en toen was er een sixties-revival die me heel goed beviel. Wat me bijvoorbeeld aanspreekt, is dat in de sixties alles nog nieuw was. Die ‘nieuwheid’ geeft een bepaald enthousiasme aan de muziek mee. En de bron aan obscure sixties-muziek is eindeloos. Al sinds mijn zestiende probeer ik mensen enthousiast te maken voor deze muziek. Dat is ook een van de redenen geweest om Out Of Sight te beginnen.”

Hoe is Out Of SIght ontstaan?
“We zijn vijftien jaar geleden begonnen, toen ook al in ACU. In het begin waren we met z’n drieën: Anna Vodka, The Hipster en ik. The Hipster ging uiteindelijk meer house draaien, waardoor hij is afgedreven en wij met z’n tweeën overbleven. Een vrouwelijk dj is overigens een goede aanvulling. Zij hebben een beter gevoel voor wat er op de dansvloer aan de hand is.” 

Hebben jullie een signature track?
“Een nummer genaamd ‘Tomorrow Tomorrow’, maar ik vertel nooit van wie dat is. Verder ‘Out Of Sight Out Of Mind’ van Bitt ‘a Sweet.”

Is dat ook waar de naam van de avond vandaan komt?
“Onder andere. Maar de zin ‘out of sight’ komt voor in negentig procent van de sixties songs. Dat maakt het zo’n geschikte titel voor onze avond.”

Out Of Sight vindt om de twee maanden plaats op de tweede zaterdag van de maand. De eerstvolgende is op 9 september. 

Reggaebomb

Dj Dab (Reggaebomb)

Zoals de naam al suggereert, draait deze dansavond om reggae en aanverwante stijlen (zoals ska en dub).

Wie?
Sista Souljah, Livewire, Don Arco, dj Dab en MC Martial Ard.

Op 14 oktober van dit jaar vier je het 15-jarig bestaan van Reggaebomb in De Helling, maar hoe is het ooit begonnen?
Dab: “We zijn begonnen in Utrecht. Destijds werkten we samen met een illegale Nigeriaan. Die is er niet lang bij geweest, want hij mocht niet blijven. Ik ben daarna gewoon doorgegaan. In de EKKO-tijd brak er op een gegeven moment een burgeroorlog uit in Kenia, die zich ook uitbreidde naar onze avonden in EKKO. 

 

Wat gebeurde er toen?
Uiteindelijk zijn we bij De Helling terechtgekomen. Dan moet je wel opeens harder werker om de zaal vol te krijgen en de scene is in Utrecht ook nog eens gefragmenteerd. Er komen vandaag de dag gemiddeld zo’n 200 tot 250 mensen op de avonden af.” 

Wat fascineert je zo aan de muziek?
“De interesse voor de genres bestaat al sinds de jaren tachtig. Het is begonnen met ska. Begin jaren negentig werd dankzij de reggaesamples in jungle en drum ’n bass ook mijn interesse voor de reggae aangewakkerd. Vorig jaar waren we voor het eerst in Kingston en dat voelde als thuiskomen. Het komt allemaal een beetje samen daar. Het bizar, want Jamaica is klein, maar ontzettend productief. Als je probeert bij te houden hoeveel muziek daar vandaan komt, dan is dat niet te doen.” 

Reggaebomb is vaak meer dan een dansavond, gezien er ook artiesten optreden. Waarom heb je voor die vorm gekozen?
“Er zijn veel nieuwe artiesten en die willen we ook in Nederland een podium geven, ook al vinden mensen het niet altijd leuk. We merken dat veel bezoekers toch het liefst willen dansen. Toch gaan we door met het programmeren van artiesten, omdat we de scene willen promoten.” 

Heb je een signature track?
‘Soul Provider’ van Romain Virgo. Een mooie zanger die nog lang niet zo groot is als 'ie zou moeten zijn. 

Op 14 oktober viert Reggaebomb een feestje in De Helling vanwege het 15-jarig bestaan. 

ACU Classics

Colin Schraauwers (ACU Classics)

Een dansavond waar alternatieve classics van de jaren 60 tot en met 2000 centraal staan.

Wie? 
Het dj-team wisselt van samenstelling, maar ACU-programmeur Colin Schraauwers heeft de avond opgericht.  

De avond is eigenlijk toevallig ontstaan. Hoe zit dat?
Colin: “We zaten bij ACU met een gat op de zaterdagavond waar we nog niets hadden. Toen bedachten we, ‘laten we er iets neerzetten. Dat werd dus ACU Classics.”

 

 

De classics gaan van de jaren zestig tot en met 2000; waarom zo’n breed spectrum?
“We hebben bij ACU wel vaker feesten die in het teken staan van een decennium, maar hier komt alles bij elkaar. Je maakt als het ware een muzikale tijdreis. Er komen echt verschillende stijlen voorbij.”  

Wat voor stijlen zoal?
“Van alles: van disco, tot hiphop, new beat, industrial… We proberen mensen ook altijd iets mee te geven, door ook te kiezen voor wat onbekendere nummers.”

Waarom is het zo belangrijk dat een avond als deze er is? 
“In ACU kan eigenlijk alles. En je merkte met de opkomst van een TivoliVredenburg dat je toch een beetje de verscheidenheid aan genres miste. Wij proberen met een avond als deze de losse eindjes aan elkaar te knopen.”

De volgende editie van ACU Classics staat gepland op zaterdag 21 september. 

nu op 3voor12