Vrijdag trapt de Amsterdamse rapper Lil Kleine af met de start van zijn Alleen-tour. Opmerkelijk is dat hij deze tour start in Carré, een theater waar nooit eerder een rapper stond. Ter allerlaatste voorbereiding organiseerde Kleine dinsdagavond een try-outoptreden in Theater Figi in Zeist.

Het is half acht ’s avonds en er staat een grote rij fans voor de deuren van de theaterzaal. Allemaal hebben ze vooraf hun telefoon moeten inleveren, want opnames maken is verboden. De inhoud van de show moet namelijk een verassing blijven voor anderen.

Wanneer de deuren opengaan, stormt een enorm aantal gillende meisjes van rond de vijftien de zaal binnen. Kort hierachter volgen de twintigplus-fans en daarachter weer een clubje ouders die stiekem ook wel benieuwd zijn naar het optreden van de rapper. Een groot deel van de fans besluit niet te gaan zitten maar drukt zich gelijk tegen het podium aan.

In het voorprogramma staat zanger James Watss, die sinds vorig jaar getekend is bij platenlabel TopNotch. Watss vliegt over het podium en barst van de energie. Zijn stemgeluid is honingzacht en kraakhelder door de speakers. Bij het nummer ‘Laten Gaan’ dreunen de melodieën en de bass op een perfecte hoogte. De zaal is opgewarmd voor het grotere werk; als Watss vraagt of het publiek klaar is voor Lil Kleine, is de reactie oorverdovend.

Archieffoto van 3voor12 Friesland

Watss verlaat het podium en wat volgt is een stormvloed van witte flikkerlichten, haast verblindend. Op de achtergrond wordt langzaam het metersbrede tattooachtige artwork zichtbaar, dat kunstenaar Joseph Klibansky maakte voor de Alleen-tour. De zaal wordt weer even odnergedompeld in een zee van licht. Er worden beelden geprojecteerd van de rapper bij RTL Boulevard en Late Night. Door een wit doek is het silhouet van de rapper te zien. Het doek valt en daar staat hij dan, de man waar het deze avond allemaal om is te doen.

De rapper laat zich niet afleiden door de gillende fans maar rapt het nummer ‘Kleine Jongen’ krachtig en precies. Hij springt niet rond over het podium maar staat diepgeworteld als een metersbrede boom. Het is een serieuze kant van Kleine die we nog weinig hebben gezien. De Amsterdammer stapt een decorstuk op en brengt het serieuze gedeelte naar een nieuw stadium. De klanken van het nummer ‘Laat me’ vullen het theater en zijn woorden “ik doe het allemaal alleen vandaag” klinken puur en rauw.

De show van de rapper is vernieuwend en bovenal verrassend. Regelmatig wordt hij bijgestaan door een gitarist en doet hij nummers volledig akoestisch, met als prachtvoorbeeld ‘Zeg Dat Niet’. “Ik kan niet meer met je zijn omdat ik niet meer met je ben / mijn verdriet die drink ik weg, kijk de money die ik spend.” De combinatie van snaargeluiden en de rapper zijn vocalen, voegen een melancholisch karakter toe aan de show. Toch wordt ook zijn wilde kant belicht. Als het intro van ‘Stripclub’ klinkt, kleurt het volledige decor rood. Twee danseressen verschijnen en dansen sensueel mee op de klanken van het nummer. Tijdens de outro waagt de rapper zelf ook nog een dansje, waarna hij moet lachen. “Ik dansend op het podium, wie had dat ooit gedacht?”

Met de vele vernieuwingen aan zijn show en het adembenemende decor, toont de rapper zich waardig voor een grote zaal. Toch is het nog maar de vraag of theater Carré zich hier voor leent. Door de enorme energie die de Amsterdammer uitstraalt, wil je als bezoeker namelijk alles behalve stilzitten.


Gezien: try-out show Lil Kleine + James Watss, dinsdag 3 oktober 2017 @ Hotel Theater Figi in Zeist