Je kunt het ook houden bij feesten organiseren of zelf een label oprichten. Waarom een boekingskantoor?
Adriaan: “Van collectief met een dansavond naar agency, dat is inderdaad nogal een stap. Wij werkten steeds meer met vaste artiesten, en door mijn vorige baan als programmeur kwam ik vaak gasten tegen die nog geen agency hadden. Of buitenlandse acts die hier wel wilden optreden maar niet de middelen ervoor bezaten, zoals 65daysofstatic die nog steeds bij ons zitten. Kijk, het draait in deze hele branche om wie je in je netwerk hebt. En dan heb ik met al mijn connecties al wel een voordeel. Ik zag een gat in de markt.
“Eurosonic is bijvoorbeeld altijd één van de mooiste (netwerk-)momenten, maar omdat ik vooral over elektronica ga, is ADE voor mij net zo belangrijk. Daarom hosten wij daar ook vaak avonden, zodat wij eigen artiesten naar voren kunnen schuiven. Daarbij merkte ik al snel dat wij een relatief sterk eigen gezicht hebben. Het is uitgegroeid van voornamelijk elektronische muziek naar ook indie en crossover, en we willen nog steeds de extremen blijven opzoeken. Wij schuren soms ook heus wel langs de mainstream met een 3FM-talent of samenwerkingen, maar wij blijven toch vooral op zoek naar cutting edge artiesten.”
Over jullie agentschap: wat is er belangrijk?
Adriaan: “Het is een constante zoektocht naar balans tussen creativiteit en commercialiteit. Wij houden onze stal bewust beperkt. Er zijn namelijk al zoveel acts die op elkaar lijken en dan diepen wij het liever uit. Wij willen echt een kwaliteitskeurmerk neerzetten.”
Martijn: “Wij zien er ook genoeg voorbij komen die dan even gehypet worden en een mooi toertje doen, maar daarna valt het stil. Dat het meer one trick ponies zijn dan creatievelingen met een echt eigen proces. De ontwikkeling van een band blijft toch het belangrijkste.”