Op het basketbalveld opent Mango Zabba het festival. Het is nog niet zo druk wanneer zij hun nummers spelen. Misschien dat de dreigende grijze lucht de bewoners ervan weerhoudt hun flat te verlaten. Opvallend genoeg weet het podiumgeluid de herrie van de treinen die er achterlangs rijden te overstemmen.
Dat de Elevator Sessions weer terug zijn op de plek waar het begon, is bekend. Voor de editie van 2017 pakt de organisatie uit: ze werken samen met EKKO, er is een programma met meer dan 50 namen en na het festival kan iedereen een afzakkertje halen in Kytopia. Ondanks alles wordt het niet echt druk op het SSH-complex.
Bij de eerste liftsessie in de oranje flat is er wat onduidelijkheid. Moet Gil’dor in of voor de lift spelen? Hij begint zijn sessie in de hal. Af en toe moet hij uitwijken voor mensen die uit de liften of achter hem uit het trappenhuis komen. Na een tijdje verplaatst de singer-songwriter met bluesy liedjes zich naar de lift en gaat een aantal bezoekers met hem op en neer tussen de hoogste verdieping en de begane grond.
In de lift van de rode flat gaat het er heftiger aan toe. Daar staat het tweetal Ego Dreams te spelen. De zanger/gitarist en bassist maken er een heftige sessie van. Zelfs wanneer de deuren sluiten en de lift omhoog gaat, is de muziek in de hal nog te horen. Wanneer zij weer op de begane grond komen, stuitert de lift op en neer. Na het muzikaal geweld in de lift laat Vera Zané haar nummers horen in de hal van de flat. Een goed moment om op adem te komen.
Merlin John zou met zijn band komen, maar daar is in de lift te weinig ruimte voor. De singer-songwriter brengt daarom zijn melancholische tokkelnummers in zijn eentje. Hij vindt de plek van zijn optreden een beetje raar. Hij kijkt op wanneer de deur bij de derde verdieping open gaat, zich verbazend over de extra galm die dat produceert. Bezoekers maken meerdere ritjes op en neer om van zijn liedjes te genieten in de intieme setting.
Later op de middag weten The Royal Engineers al meer mensen naar het hoofdpodium te bewegen. Een groot deel van de bezoekers bekijkt het optreden van een afstandje en al snel vraagt de band het publiek om dichterbij te komen. Ze proberen iedereen bij de show te betrekken door ze mee te laten zingen. Ook nemen de zanger/toetsenist en de gitarist de ruimte om voor het podium hun ding te doen.
Naast bandjes op podia en singer-songwriters in liften is er ook ander (muzikaal) vermaak. Zo staat de Platenbakker er met zijn mobiele dj-set in een bakfiets. Ook heeft EKKO een eigen podium. De hoofdmoot bestaat hier uit dj’s van inmiddels beproefde dansavonden in het poppodium, waaronder Diep in de Groef en No Hits, No Glory. De bezoekers van het festival lijken niet veel te geven om het podium. Echt druk wil het er niet worden.
De hal van de oranje flat loopt langzaam vol voor Jibber Jabber & The Jams. De surfpunk is misschien iets te hard voor de kleine ruimte. Na nog geen maat spelen zoeken mensen naar hun oordoppen of doen ze hun vingers in hun oren. In een instrumentaal nummer komt ook nog een stukje van Black Sabbath’s klassieker Paranoid voorbij. De zang is niet altijd even verstaanbaar, maar de extra galm van de hal draagt wel bij aan het surfgehalte.
In de lift van de rode flat laat singer-songwriter Natalia Magdalena weten dat ze ietwat claustrofobisch is. Niet heel handig voor zo’n klein bakje. Beneden staan mensen te wachten tot ze naar boven kunnen. Helaas stappen zij uit wanneer ze hun etage hebben bereikt.
In de biertuin brengt De Baron hun Nederlandstalige nummers. De teksten kunnen zo mee in de kleinkunsthoek. Opvallend is dat de frontman naast zingen en gitaarspelen ook de trompet af en toe ter hand neemt en er een blazerssectie van drie man ontstaat. De meeste mensen bekijken het optreden zittend of staan met een (speciaal)biertje in de hand.
Dat drie blazers niet veel is, blijkt wanneer Gallowstreet het hoofdpodium afsluit. In het tienkoppige collectief spelen maar liefst acht blazers. Tijdens hun set is het voor het eerst druk voor het podium. Ook krijgen ze haast iedereen aan het meezingen en dansen. Achteraan staat iemand haar kunsten met een lichtgevende hoepel te vertonen. Aan het eind probeert het publiek er een toegift uit te slepen, maar die komt, jammer genoeg voor hen, niet.
Gezien: Elevator Sessions met Mango Zabba, Ego Dreams, The Royal Engineers, De Baron, Gallowstreet e.a. @ Tuindorp-West Complex.