Goederenlift
En zo werd de Mayday een mini-festival van zes acts in de Pandora en in de bijbehorende foyer. De zaal ligt hoog in het immense TivoliVredenburg. De wandeltocht van de voordeur naar de zaal kent vele zijwegen en het risico op verdwalen, zo leert de ervaring, is groot. Maar dan is daar de ideale shortcut: de goederenlift. Het ding is ontworpen om een compleet orkest te vervoeren en heeft het oppervlak van een bovengemiddelde studentenwoning. En hij is lang...zaam. Om de rit naar boven te veraangenamen is de lift voorzien van een bar met een Poolse barman die geïrriteerd raakt als je geen wodka bestelt. We bereiken vlak voor 19.00 uur onze bestemming.
De aankondiging dat de mei-editie van Le Guess Who? dit jaar zou worden beperkt tot een avondprogramma in de Pandora-zaal van TivoliVredenburg, was voor de 3voor12/Utrecht redactie een teleurstelling. De Mayday van 2014 was een mooie editie en velen roemden het optreden van headliner Neutral Milk Hotel als het beste van 2014. Maar dat was februari. Het is inmiddels mei en vol goede moed kijken we hoe het deze jongste telg uit de LGW?-familie is vergaan.
Na een carrière als bassist van noise-folk groep Woods en twee albums als frontman van The Babies vond Kevin Morby de tijd rijp om het solopad te bewandelen. Onder zijn eigen naam verschenen inmiddels al twee albums die opvallend rustiger zijn dan zijn eerdere werk met The Babies. Rustig is ook een omschrijving die goed past bij het begin van het optreden in Pandora. Met opener 'The Dead They Don’t Come Back' lijkt Morby het publiek wel in slaap te willen sussen. Gekleed in gaatjesschoenen, witte broek en eveneens witte countryblouse straalt hij ook totaal geen Rock and Roll uit. Gelukkig komt er gedurende de set meer pit in het spel van de Amerikaan. Het luie stemgeluid van Morby (schatplichtig aan Bob Dylan, maar zonder dat scherpe randje) kent niet bijzonder veel variatie, maar dat blijkt eigenlijk helemaal niet zo bezwaarlijk. Loom drijf je mee op zijn 'Harlem River'. Ondersteund door een drummer die, vaak met brushes, bijzonder ontspannen drumt en een bassiste met knot die her en der nog wat vocalen toevoegt. Die uitstekende band zorgt er, in combinatie met de goedgeschreven en mooie liedjes, voor dat Morby steeds meer zieltjes wint. Een goedgekozen cover van Bill Fay’s 'I Hear You Calling' maakt het helemaal af.
Van het zonnige Mauritanië gaat het vervolgens naar de donkere krochten van Little Rock, Arkansas. Alsof er plotseling een zonsverduistering heeft plaatsgevonden in de Pandora. Een verschil van dag en nacht. Een gewaagde programmering die eigenlijk alleen op Le Guess Who? denkbaar is. Met een bandnaam die verwijst naar het dragen van een doodskist is vooraf al één ding duidelijk: de muziek van Pallbearer is niet voor tere zieltjes. Twee uiterst positief ontvangen doom metal platen maakte dit viertal tot nu toe. Het vorig jaar verschenen Foundations Of Burden werd door verschillende media zelfs aangemerkt als metalalbum van het jaar. Waar op dit album de zware gitaarpartijen mooi aangevuld worden door de melodieuze zang van Brett Campbell, blijkt live het geluid echter een stuk logger, met minder nadruk op de zang. Het is vooral hard, heel erg hard. Zonder oordoppen onverantwoord hard en zelfs met gehoorbescherming in is het niet prettig. Dit resulteert in een zaal die voor het grootste gedeelte leegloopt. Zonde, want naast hard is het ook behoorlijk strak en met name het vliegensvlugge vingerwerk van bassist Joseph Rowland is indrukwekkend. Daar heeft het publiek, dat inmiddels in de foyer aan het dansen is gegaan, echter geen boodschap meer aan. De fans die wel achterblijven in Pandora worden door Pallbearer (“Thanks voor sticking around”) nog getrakteerd op een laatste uitgesponnen liedje van ruim 10 minuten.
Ondertussen in de lobby
De lobby is de veilige vluchthaven voor degenen die hun trommelvliezen niet wilden overleveren aan de Pallbearer-decibellen. Terwijl de dj's van Phacts en Eager Waves Records voor een dansbaar muzikaal rariteitenkabinet zorgen, wordt er volop genoten van de zonsondergang achter de skyline van noordwestelijk Utrecht. En worden er verstandige dingen gezegd als: "Dat is godverdomme Maarssen. Daar wonen fokking veel mensen!".
We maakten al met al een geslaagde editie mee met wederom een zeer veelzijdige programmering. De enige echte misser is het ontbreken van de mogelijkheid om iets te eten, zeker als een festival 8 uur duurt. We waren niet de enige met een rammelende maag. Het werd aardig druk bij de Febo na afloop van Thee Oh Sees.
Gezien: Le Guess Who? One night in Pandora met Morgan Delt, Kevin Morby, Noura Mint Seymali, Pallbearer, Wand en Thee Oh Sees, zaterdag 23 mei 2015 @ Pandora TivoliVredenburg