Thijs Heij: Het verbale spijkerkanon Thijs Heij: Het verbale spijkerkanon

"De universiteit is niet de enige plek waar je iets kan leren."

, Tekst: Michael Royall/Foto's: Eric Duijvestijn

Thijs Heij: Het verbale spijkerkanon

"De universiteit is niet de enige plek waar je iets kan leren."

Tekst: Michael Royall/Foto's: Eric Duijvestijn ,

Ter gelegenheid van de nieuwe EP die Thijs Heij deze maand uitbrengt gaat 3voor12/Utrecht bij hem op bezoek—met pen én microfoon. Een gesprek over de kunst van het tekstschrijven, vrijheid en De Beste Singer-songwriter van Nederland.

Thijs Heij (26) gaat op de bank zitten en draait een shaggie. Vanuit een ingelijste albumhoes aan de muur kijken John Lennon en Yoko Ono naakt toe. "In de winter wordt het hier ijskoud'', zegt Thijs over zijn woning, die hij antikraak bewoont en een betonnen vloer heeft. Een gang verderop staat de zelf bij elkaar gesprokkelde studio waar hij de afgelopen maanden 'ePee' opnam met zijn nieuwe band. Op de stoel voor Thijs staat de microfoon van 3voor12/Utrecht.

Thijs maakt het soort muziek dat je niet verwacht bij het (toch best wel brave) VARA programma 'De Beste Singer-songwriter van Nederland'. In zijn muziek timmert hij teksten aan elkaar alsof hij een verbaal spijkerkanon is. Toch haalt hij de eerste televisieronde. 

Na het programma zet Thijs een jaar lang door als soloartiest. Een leerzame ervaring, maar er kriebelt iets. Met vrienden, waaronder twee leden van de Utrechtse noisecore formatie Mary Fields, haalt hij een band bij elkaar. "Dat akoestische werkte toen. Ik was mijn band kwijt en dacht: 'Ik ga singer-songwriter worden.''' 

Het jaar dat vooraf gaat aan ‘ePee' is er niet één van het makkelijke soort. Liefde bloeit en vergaat weer. Het gebroken hart gaat gepaard met een familielid dat ernstig ziek wordt. Voor Thijs, die zich een nogal eigenwijs pad door het leven gebaand heeft, zet het zijn keuzes in perspectief. 

Dat eigenwijze pad werd voor het eerst menens na de havo. "Al mijn vrienden gingen studies doen. Het lijkt misschien alsof je daar elke kant mee op kan gaan, maar het geeft helemaal niet zoveel vrijheid als je denkt. Dus ben ik het zelf gaan uitzoeken. Eerst ging ik een half jaar op reis met mijn gitaar en rugzak: liften en liedjes schrijven. De universiteit is niet de enige plek waar je iets kan leren." 

Thijs ontwikkelt zich tot een componist die beelden speels aan elkaar weet te rijgen. Wanneer hij met oud-straatmuzikant en Utrechtse troubadour Erny Green naar Berlijn gaat, schrijft hij er een nummer over. "Dat was wel gaaf…Ik heb die hele week dus met Erny meegemaakt en toen ik hem 'Berlijn' liet horen zie hij: 'Oh ik zie wat je doet! Elke zin heeft ergens mee te maken."  

Met nummers als 'Zand In Je Kutje' ("Hoef je geen vrouw voor te zijn.'') en 'Druk op de Knop' gaat hij vol op het orgel. "Vooral vrouwen vinden het fantastisch als ik 'Druk Op De Knop' speel. Na een optreden komen ze soms vertellen hoe blij ze zijn dat er eindelijk iemand een nummer maakt over dat onderwerp [vrouwelijke masturbatie].'' 

Thijs omarmt de botte nuchterheid van de Nederlandse taal. Het gevolg is dat als je geraakt wordt, het vaak volkomen onverwachts is. Niet geheel onterecht is hij erg tevreden over de selectie nummers die hij met zijn band op de EP gezet heeft. En nadat Thijs het laatste nummer van ‘ePee’ heeft laten horen, vertelt hij vanachter zijn computer dat er nog meer is dan de 7 nummers die hij nu uitbrengt. Maar dat is muziek voor de toekomst.  

Te zien: Thijs Heij, ePee Release (support: go go kill & Youri Lentjes) vrijdag 10 April 2015 @ ACU, Utrecht  

Nu op 3voor12