Stijn is afgestudeerd in neuropsychologie. We hebben hier te maken met een intelligente jongeman. Hij vertelt dat hij bovendien elke dag muziek maakt. In zijn producties verwerkt hij obscure samples met akoestische instrumenten, die hij allemaal zelf inspeelt. Als we vragen naar zijn muzikale invloeden, vertelt hij gepassioneerd: “Als kind was ik hardcore fan van Michael Jackson. In ’95 heb ik zijn History Tour in Amsterdam gezien. Ik heb nog steeds het T-shirt. Ik wilde Jimi Hendrix zijn, maar ik moest op pianoles. Na drie jaar mocht ik elektrische gitaar leren spelen, en leerde ik zelf verder piano spelen.”
De interesse voor elektronische muziek is hem ook met de paplepel ingegoten. “Mijn vader ging naar housefeesten toen ik twee was. Hij is ook erg op de hoogte van moderne muziek. Hij heeft mij geïntroduceerd bij de muziek van LCD Soundsystem en 2 Many DJs.” In zijn producties is Stijn geïnspireerd door zijn muzikale helden, zo ook op zijn eerste EP ‘9’. We horen oldskool house met verwijzingen naar A Guy Called Gerald, filterhouse in de stijl van Daft Punk en gitaarmelodieën die de associatie met discoheld Nile Rodgers van Chic oproepen. Stijn vermengt de verschillende dansstijlen tot een fris nieuw geheel. “Het overkoepelende thema is dansbare muziek en de vraag of iets analoog of digitaal is.”
Deze instrumentale EP ‘9’, die hij in eigen beheer uitbracht, heeft een opvallende tracklist. De tracks dragen de cijfers 1 tot en met 9 als titels, in plaats van woorden. Stijn verklaart: “Ik laat het liever open. Ik zou graag titels geven, maar wel titels die voldoen. Er zijn heel veel dingen waar wij geen woord voor hebben – daar komt even de psycholoog om de hoek kijken. Nederlanders hebben een voor woord ‘gezelligheid’, dat idee. Sommige gevoelens zijn niet in woorden uit te drukken.”
Laten we de EP eens verder onder de loep nemen. We vragen om een korte toelichting bij een aantal tracks: