Aan Howart de eer om af te trappen. De focus van het project ligt op de stemmanipulatie van Anneke Nieuwdorp. Haar vocalen worden gelooped en over elkaar heen gelegd. Hierdoor ontstaat een basis van dromerige psychedelische folk, die prima had gepast op een experimenteel Amerikaans label as Kranky. Begeleid wordt ze door gitaar en drums, hoewel deze zeker niet enkel ondersteunend zijn. Doordat deze begeleiding soms stevig uithaalt, neigt de muziek regelmatig naar noiserock, waarbij ook de vocalen gepast fel uit de hoek komen. Een niet te onderschatten element in de show is het audiovisuele aspect. Op een groot scherm worden dromerige beelden getoond, waarbij soms geluidsfragmenten uit die filmpjes verweven worden met de muziek.
Geslaagde releaseshow Sven Agaath in Vechtclub XL
Spannende en gevarieerde showcase voor Tiny Room Records
Een mooi programma stond ons te wachten deze zaterdagavond in De Vechtclub XL. Niet alleen was het de releaseparty van het debuutalbum van Sven Agaath, tegelijk werd de lancering van het label Tiny Room Records gevierd. Een label dat zich onder meer wil gaan focussen op experimentele rock, ambient/noise en lo-fi muziek. Het beloofde een spannende en gevarieerde avond te worden.
Big Hare hebben we de afgelopen anderhalf jaar vaker gezien. Zo speelde het duo in september 2013 op Club 3voor12/Utrecht, in december van dat jaar op het Sneeuw en Ruis festival en afgelopen juni nog op een editie van KNG56. Opvallend is dat Big Hare steeds strakker gaat klinken. Een bevreemdende mix van analoge synthpop, 80's invloeden en chaotische beats wordt op het publiek afgevuurd. Allen zijn mooi in balans, zodat het overkomt als een mooi vloeiend geheel. Soms dansbaar, dan weer stotterend en beangstigend; vaak alles in één. Hard en energiek, met een vreemd randje.
Dan is tijd voor het optreden van Sven Agaath. De bezoekers van deze avond konden het gekochte album van de band gebruiken als toegangsbewijs, of betalen aan de deur waarbij de cd werd weggeven. Een leuke actie van de band en goede promotie voor zowel band als label Tiny Room Records. Het duo speelt 'shoegaton', een zelfverzonnen term die duidt op de combinatie van shoegaze en reggaeton. En verrek, dat is ook precies hoe de band klinkt. Door wat geluidsproblemen verloopt de start van hun set wat moeizaam. Eenmaal goed op weg valt echter duidelijk de combinatie van rauwe gitaren en Jamaicaans-aandoende drumritmes te horen. De zang verschuift van dromerig naar harde schreeuwen en zorgt voor een nineties rocktintje. Het levert een verrassend en bijzonder resultaat op dat vooral heel eigen is.
The Fire Harvest mag de avond afsluiten. Als we het in een hokje moeten stoppen; slowcore met een vleugje altcountry. Zanderige gitaren klinken soms dromerig en dan weer wild uitwaaierend. De ritmesectie zorgt voor een gortdroge, directe basis. Vocalen geven de muziek een extra sfeerrijk tintje, maar op momenten van samenzang klinkt het ook zeer harmonieus. Het merendeel van de set bestaat uit nieuwe nummers die vanavond hun live vuurdoop krijgen. Ankerpunt in het optreden is een felle versie 'Secret Holy Place', van het debuutalbum. Gitarist Nicolai Adolfs, die sinds een jaar deel uitmaakt van de band, laat met zijn effectieve gitaarspel duidelijk horen dat hij zijn plek heeft gevonden. Het nieuwe materiaal van The Fire Harvest doet in ieder geval uitkijken naar een nieuwe release.
Al met al dus een zeer gevarieerde avond en mooie release van Sven Agaath, als een showcase voor hetgeen waar Tiny Room Records voor staat.
Gezien: Howart, Big Hare, Sven Agaath en The Fire Harvest, zaterdag 1 november 2014 @ Vechtclub XL