Naderen we het einde van de maatschappij zoals wij die kennen? Worden we straks beheerst door robots en slachtoffer van de techniek die we nu zelf zo hard ontwikkelen? Met hun zilvergrijze pakken en gezichtsmaskers - en een zangeres in contrasterend zwart - lijken de muzikanten van Staatseinde ons een spiegel voor te willen houden. Maar waarvan? De teksten in het Duits, Engels en Nederlands zijn vaak zo vervormd dat het moeilijk is om de boodschap te horen. Muzikaal kijken we echter niet naar de toekomst. Het gezelschap grijpt namelijk terug op de Neue Deutsche Welle van het begin van de jaren tachtig. En als we ons goed herinneren was er toen ook al sprake van een buitenaardse invasie ('Fred vom Jupiter') van die Doraus und die Marinas bijvoorbeeld). Wie weet is ook dit genre wel aan een revival toe en loopt Staatseinde daarmee voorop. En als dat niet het geval is, dan houdt de band voor toekomstige generaties een beeld van vervlogen tijden in stand.
The Future's Dust en Aafke Romeijn overtuigen op mei-editie Club 3voor12/Utrecht
Buitenaards bezoek van Staatseinde
In de week dat Kyteman met maar liefst zes uitverkochte shows het licht uit doet in Tivoli Oudegracht kijken we op de maandelijkse Club 3voor12/Utrecht naar de talenten van de toekomst. Waar staan Staatseinde, The Future's Dust en Aafke Romeijn over pak hem beet vijf jaar?
Het jaar startte goed voor The Future's Dust. De band werd geselecteerd als een van de 12van3voor12 - de nieuwe acts waar 3voor12 het komend jaar zijn geld op in zet - en kreeg lovende recensies voor het optreden op Eurosonic Noorderslag. In het verlengde van de nieuwe single 'The Blinds And I' doet het vijftal een kleine release-tour langs Nederlandse podia. Op de ook al sterke EP Marrakech lagen de invloeden er nog wel wat bovenop, maar met de nieuwe single laat de band horen daarin niet te willen blijven hangen. Felle drums en hardere gitaren zorgen voor een donkerder geluid en een fijne afwisseling met de ingetogen nummers. In een half uur maakt The Future's Dust de vooruitgesnelde roem op een overtuigende manier waar. Als deze ontwikkeling wordt doorgezet op het debuutalbum, kan het vijftal over een paar jaar met gemak een plek innemen tussen de top van de Nederlandse alternatieve bands.
Ten tijde van haar debuutalbum stond Aafke Romeijn ook al eens op de Club. Destijds speelde ze wat zwaar op hand liggende pianomuziek en werd ze op één of twee nummers begeleid door een rapper. Wat we toen nog niet wisten is dat die nummers een voorbode waren van de richting die ze met haar tweede album CHIN. IND. SPEC. REST. is opgegaan: deels elektronisch, Nederlandstalig, meer up-tempo en brutaler. Hoewel dat laatste ook kan komen door haar directe teksten. Want wat niet veranderd is, is dat ze nog steeds geen blad voor de mond neemt. De nieuwe nummers gaan niet alleen meer over haar zelf, maar ook over dingen uit haar leven. Een fel 'Kalashnikov' zet de toon voor een sterke set waarin ze samen met bassist/gitarist/man Bram Ieven en drummer Erik Spanjers een krachtig geluid neerzet. Het optreden is misschien wel typerend voor de nieuwe Aafke Romeijn: nog steeds een sterke persoonlijkheid, maar meer extravert dan voorheen. Naar verluidt werkt Romeijn aan een hiphop-album. Of die stap haar nieuwe luisteraars zal brengen moet de tijd leren maar het laat zien dat de eigenzinnige en uitgesproken muzikante zich niet laat weerhouden door zogenaamde regels en precies doet waar ze zelf zin in heeft. En waarom ook niet.
Gezien: Club 3voor12/Utrecht mei, met Staatseinde, The Future's Dust, Aafke Romeijn en dj-set van The Medics, donderdag 29 mei 2014 @ dB's, Utrecht