Interview met genomineerden Beste Album 3voor12/Utrecht Awards 2014 Interview met genomineerden Beste Album 3voor12/Utrecht Awards 2014

David Douglas, Emil Landman en Aestrid over hun albums

, Tekst: Ilse Lindenhovius / Beeld: Pauluz van Dorsten, Margriet van Vianen, Annemiek Haandrikman

Interview met genomineerden Beste Album 3voor12/Utrecht Awards 2014

David Douglas, Emil Landman en Aestrid over hun albums

Tekst: Ilse Lindenhovius / Beeld: Pauluz van Dorsten, Margriet van Vianen, Annemiek Haandrikman ,

2014 was voor Utrecht weer een jaar vol nieuwe, verrassende muziek. Nu het einde van het jaar nadert, wordt er nog flink gewikt en gewogen qua eindlijstjes. Over het beste Utrechtse album van 2014 kunnen we in verband met de 3voor12/Utrecht Awards (13 december in EKKO) in ieder geval kort zijn: er staan drie albums bovenaan. Zo is David Douglas genomineerd voor zijn album Moon Observations, Emil Landman voor Colours And Their Things en Aestrid voor No Map Or Address. Wij spraken hen hierover.

Waar en met wie is het album opgenomen?
Emil Landman: “Het album is samen met Martijn Groeneveld (producer), Michael Byrnes (bass) en Jim Geurts (drums) opgenomen in de Mailmen studio in Utrecht. Met goeie vrienden een paar weken de studio in, dat was eigenlijk altijd al de droom.”
Aestrid (Bo Menning): “No Map Or Address is opgenomen in Brantford, Ontario in Canada. Samen met Glen Marshall en Bob Lanois, die voorheen veel met Daniel Lanois en ook Brian Eno hebben gewerkt.”
David Douglas: “Ik heb het album voornamelijk thuis opgenomen en gemaakt. Ik heb wel veel geluiden opgenomen in het bos of bij mij in de straat. Verder staan er twee tracks op met gastvocalen van Johannes Sigmond (Blaudzun) en Peter Carlson, een Noor.”

David Douglas bij Into The Woods 2014

Hoe verliep het opnameproces?
Emil Landman: “De eerste twee weken hebben Jim, Michael en ik ’s nachts doorgebracht in de studio. Na de opnamesessies die Martijn overdag had, werkten wij tot soms de zon weer op kwam aan de arrangementen voor de liedjes die ik eerder in Amerika geschreven had. Na twee weken zo intensief te schaven, veranderen en repeteren, was het enige verschil tussen dat stadium en het opnemen zelf dat er microfoons voor alles wat we deden werden geplaatst. In vier dagen stond de basis van de plaat er dan ook op.”
Aestrid (Bo Menning): “Het opnameproces verliep heel natuurlijk. Alles is in één grote ruimte opgenomen. Nergens muren of ramen die je van elkaar of de control room zou scheiden. Het zorgt ervoor dat je snel en makkelijk kunt communiceren met elkaar en dat je een natuurlijke omgeving en sfeer behoudt. Op die manier konden we improviseren en helemaal in de nummers kruipen. De plaatsing van dingen en de belichting in die ruimte was helemaal naar onze wens gemaakt, met zelfs andere lichtsettings voor overdag en 's avonds. Onze ervaringen met ‘echte’ studio's waren vaak dat we het gevoel hadden dat we een tandartspraktijk binnen liepen. Om die reden hebben we altijd onze eigen studio opgebouwd op locaties die voor ons goed voelden. Uiteindelijk is een studio ook maar een plek. Je voelt je er goed of niet.”
David Douglas: “M'n hele leven maak ik al muziek, alleen sinds acht jaar ben ik me wat serieuzer bezig gaan houden met elektronische muziek en ging ik synthesizers kopen en geluiden ‘sampelen’. In deze tijd heb ik ontzettend veel demo's of ideetjes gemaakt. Ik denk zo'n vijfhonderd. Goede en slechte dingen. Dat was de basis van mijn album. Vorig jaar ben ik begonnen met een eerste selectie van nummers. Ik heb me toen een winter opgesloten en Moon Observations gemaakt.”

Aestrid bij de albumpresentatie in EKKO (2013)

Waar ligt de kracht van het album?
Emil Landman: “Voor mij was het erg belangrijk om te werken met goeie vrienden.  Of de plaat nu wel of niet als succesvol de boeken in gaat  ̶  als ik over tien jaar dit album terugluister, hoor ik nog steeds die groep vrienden die samen iets moois willen maken en niets belangrijker vinden dan die liedjes op die plek op dat moment. Ik denk dat dat gelukt is en dat je dat terug kunt horen in de muziek.”
Aestrid
(Bo Menning): “Voor ons ligt de kracht van het album in het feit dat we een hoop hebben losgelaten op muzikaal en persoonlijk niveau, maar ook dat we het hele idee van opnemen hebben beschouwd als een momentopname. We hebben niet te veel nagedacht. Ogen dicht en spelen.”
David Douglas: “Tja, dat weet ik niet. Ik wilde altijd al heel graag een album maken, waarin je van A tot Z een verhaal vertelt. De voornaamste reden was dat ik dit zelf wilde. Iets waar ik zelf blij mee zou zijn. Dat ik er nu mee kan touren en dat het album  genomineerd is bij zowel de landelijke 3voor12 Awards als de lokale 3voor12/Utrecht Awards, dat is alleen maar een heel erg tof gevolg.”

Emil Landman bij de albumpresentatie in De Helling (2014)

Wat zou het winnen van deze prijs voor jou betekenen?
Emil Landman: “Stiekem moet ik wel bekennen dat ik deze graag zou winnen. Het heeft toch iets, die titel 'Beste Album'.”
Aestrid (Bo Menning): “Als we een prijs zouden winnen, zou dat een mooi compliment zijn na een periode van hard werken.”
David Douglas: “Zoals ik ook al zei bij de landelijke 3voor12 Awards: het is tof om genomineerd te zijn. Het is toch bijzonder om te zien dat je iets maakt, waar je zelf blij mee bent, door zo'n nominatie ook erkenning krijgt van anderen. Dat vind ik erg bijzonder. Maar daarnaast zou ik het heel tof vinden als ik hem win hoor!”

Wie is jouw persoonlijke favoriet van alle genomineerden? 
Emil Landman: “Zo kijk ik niet naar de genomineerden. Ik vind het gaaf dat er zoveel mensen zijn die precies maken wat ze willen maken. Wat andere mensen er dan van vinden is misschien wat minder belangrijk dan het maken zelf. Daar zit naar mijn mening geen onderscheid in. Wat trouwens niet wegneemt dat het een eer is als mensen je erkenning geven voor wat je maakt of doet.”
Aestrid (Bo Menning): “Onze persoonlijke favorieten zijn Robbing Banks en Alexi Lalas.
Beiden hebben na een lastige periode met het spelen in de bands waarin ze voorheen speelden, zichzelf gevonden en een plaat opgenomen die fantastisch en intens is. Bij Robbing Banks doordat het vuig en luid is, en bij Alexi Lalas juist doordat het melancholiek en troostend is.”
David Douglas: “Om eerlijk te zijn heb ik nog niet veel gehoord van het werk van de andere genomineerden. Ik ben wel heel benieuwd. Ik hoorde de eerste single van Aestrid, ‘Seattle or Portland’, dat klonk erg tof. Ben benieuwd naar hun hele album.”

Te zien: 3voor12/Utrecht Awards 2014 met optredens van Emil Landman, Aestrid en APRIL, zaterdag 13 december 2014, 19.30 uur @ EKKO, Utrecht

nu op 3voor12