Het optreden van Kim Janssen begint onfortuinlijk: zijn gitaar blijkt het niet versterkt te doen. Met een vervangende gitaar van singer-songwriter Port of Call, die net als hijzelf eerder op de dag op Le Mini Who? speelde, begint het optreden pas echt. Janssen overtuigt met zijn mooie liedjes en prettig klinkende samenzang.
’s Middags in de Plato speelde hij een kleine akoestische set op gitaar, aangevuld met cello en klarinet. Op de Neude staat hij met een volledige band. De set wordt afgesloten met het nummer ‘Blyth Farjeon Choir’, waarbij een groot koor op het podium verschijnt. Een korte maar krachtige afsluiter van zijn set.
Naar het optreden van de uit Chicago afkomstige Willis Earl Beal werd door veel mensen uitgekeken, zeker nadat zijn optreden op London Calling door 3voor12 met een 9,5 werd beloond en hij daarin dé ontdekking van 2012 werd genoemd. In diezelfde recensie staat de bijna profetische zin: “Probeer Beal niet te begrijpen, dat lukt hem zelf al niet”.
Dat blijkt wel tijdens zijn optreden vanavond. Geïrriteerd door de gebruikelijke, onder invloed zijnde zwervers vooraan bij het podium – of door het spelen op een buitenfestival in het algemeen - trapt hij één van hen vol met zijn laars in het gezicht. Misschien is hijzelf het meest van zijn actie geschrokken want verklaringen en excuses worden snel gemaakt: "Because of a few bad apples, we all miss out on one more glorious, fantastic, lovely performance. I love you, and I even love the guy whose face I kicked in. I love him, too. He’s a good guy! He’s just drunk, a little."
De show eindigt redelijk abrupt en Beal wordt later door de inmiddels gearriveerde politie aangehouden voor zware mishandeling en meegenomen naar het politiebureau. Volgens RTV Utrecht moest het slachtoffer voor controle met een ambulance naar het ziekenhuis. Beal zat zondag 27 mei nog vast.
Aan De Staat de ondankbare taak om na deze hectiek de allerlaatste editie van Festival aan de Werf af te sluiten. De set van de Nijmegenaren bestaat grotendeels uit nummers die ze ook tijdens de Pyscho Disco Tour spelen. Naast frontman Torre Florim is percussionist en toetsenist Rocco Hueting de tweede blikvanger. Door het gebruik van elektronica en onconventionele instrumenten zoals de autotoeter, versterkt hij het machinale geluid van band waardoor het lijkt alsof die als een storm over de bezoekers buldert. Na een strak optreden van de band wordt als toegift het nieuwe nummer Vuvuzela gespeeld.
Gezien: Festival aan de Werf / Le Guess Who? May Day met Kim Janssen, Willis Earl Beal en De Staat, zaterdag 26 mei 2012 @ de Neude, Utrecht
Verwarrende slotavond Festival aan de Werf
Willis Earl Beal mishandelt toeschouwer en belandt in cel
De laatste avond van Festival aan de Werf viel samen met de May Day-editie van festival Le Guess Who? Beide organisaties maakten van de nood een deugd en stelden een gezamenlijk programma samen. Kim Janssen, Willis Earl Beal en De Staat speelden op de Neude. De capriolen van Willis Earl Beal zorgden voor meer dan een voetnoot.