Exit folk
Volgens SPINNST-drummer Martijn Buser is de nieuwe sound van de vier Utrechtse muzikanten niet alleen geïnspireerd door post-rock en krautrock, maar ook door bands als Battles en Animal Collective. Ook gebruikt gitarist Mark Versteegen, door nieuw aangeschafte effectpedalen, zijn instrument op een andere manier dan bij In Julia's Mind Scene. Geen folky fingerpicking en korte liedjes meer, maar repeterende ruimtelijke ritmes. Pianist Gijs van der Heijden richt zich steeds meer op de compositorische invulling en het allround gebruik van de vleugel.
Albumpresentatie
Tijdens de albumpresentatie in het Muziekhuis Utrecht levert de nieuwe insteek ronduit spannende muziek op. Naast SPINNST zijn ook muzikale vrienden Wouter van Veldhoven, The Dear Listeners, Gijs van der Heijden en Homemade Empire van de partij. In het voorprogramma worden losse vocale tracks en fragmenten van SPINNST door producer Martin Luiten en soundengineer Robert Deeters uit hun verband gehaald. Het experiment klinkt intrigerend, al heeft de luisteraar daarbij wel heel weinig houvast.
Tijdens het optreden van de band komen de veelzijdige composities tot leven. Nummers komen regelmatig tot een halt, waarna ze weer in alle hevigheid losbarsten. Verschillende delen van de nummers van SPINNST lopen in elkaar over, af en toe eindigend in een pandemonische climax. Vleugel en gitaar zijn in de breed uitwaaierende stukken de enige constante factoren. De strakke uitvoering van de verschillende complexe ritmes verraden de lange voorbereiding die aan deze composities is voorafgegaan.