“Ik wilde iets nieuws doen”, zegt muzikant en producer Pim van de Werken, die onder andere bekend is als gitarist van de bands Silence is Sexy en Eins, Zwei Orchestra. “Er gebeuren veel dingen in de wereld waar ik een mening over heb en daar wil ik uiting aan geven.” Deze terugkerende onderhuidse kriebel leidde uiteindelijk tot de oprichting van een nieuw soloproject: Jesus & the Christians.
Je naam moet meteen een sterk merk zijn, vindt Van de Werken. “Als je je project zo noemt, hebben veel mensen meteen zoiets van: oh-hoh!” De naam verwijst ook naar zijn verzet tegen zijn religieuze opvoeding. “Ik ben opgegroeid in een omgeving die de meeste mensen als ‘zwarte kousen’ zouden omschrijven, met een dominee die je zegt dat je naar de hel gaat en zonder tv thuis. Ik ging ook naar een reformatorische middelbare school.” Het verzet groeide tijdens de opvoeding al, maar wel geleidelijk. “Het is een soort voortschrijdend inzicht. Pas later ga je echt beseffen hoezeer je geïndoctrineerd werd.” En ja, dat Van de Werken zelf ook wel iets weg heeft van een bepaalde bijbelse figuur helpt ook mee. “Ik heb heel vaak dat ik in een kroeg sta en dat een dronken persoon zich naar mij omdraait, een paar keer met zijn ogen knippert en dan zegt: ‘Heu!….Jezus!’.”
Jesus & the Christians is zijn bestaan begonnen als remixer. Op Remixing Water Into Wine staan remixen die Pim van de Werken gemaakt heeft van nummers van Nederlandse indiebands. “Het is begonnen met een verzoek van Michiel Flamman, die mij vroeg of ik een nieuw nummer van Solo zou willen remixen. Toen ik dat gedaan had, dacht ik: ‘Hé, dit is interessant, hier moet ik meer mee doen’.” Van de Werken besloot het groots aan te pakken. “Mijn ervaring is dat een release van een EP of een losse track nooit zo de aandacht trekt. Als je meteen een heel album maakt, heb je die aandacht wel."
Toen andere muzikanten eenmaal wisten dat hij zich bezighield met het remixen van tracks, werd hij vaker aangesproken. “In het geval van Krach was het de manager die aan mij vroeg of ik een nummer van de band onder handen zou willen nemen. Verder ken ik veel mensen uit de Utrechtse scene, zoals bijvoorbeeld Blaudzun en Novack. In Silence is Sexy en Eins, Zwei Orchestra zit ik zelf, dus dat is makkelijk geregeld. Het is trouwens wel raar om een eigen nummer te remixen, want dan moet je een liedje waar je zelf aan meegewerkt hebt bewust kapot maken.”
Op 26 mei doet hij samen met producer en muzikant Matthijs Kievit een dj-set tijdens Club 3VOOR12/Utrecht. Die set zal alles te maken hebben met het remixalbum. “We gaan samen dj-en en live noise spelen. Voor mij is het een experiment, ik beschouw het als een soort van stage. Van oorsprong ben ik gitarist in gitaarbands en dit is toch even iets anders. Het remixen zou een nieuwe roeping kunnen worden als het heel goed werkt.”
Ondertussen is hij achter de schermen bezig met het opnemen van nieuw materiaal, ook in dit geval samen met Matthijs Kievit. Ditmaal gaat het om eigen nummers, die een sterk politieke lading hebben. Wel krijgen ze een enigszins satirische inslag. “Ik benader de onderwerpen ook weer niet al te serieus, maar ik maak uiteindelijk wel een duidelijk punt.” Ter vergelijking noemt hij het Morrissey-nummer ‘Margaret on the Guillotine’, een anti-Thatcher-nummer. “Dat moet je in Nederland eens proberen met Geert Wilders, of zo iemand”, zegt Van de Werken, “kom je daar überhaupt wel mee weg?”
Hij benadrukt dat provoceren niet een doel op zich is. “Maar ik ga een provocatie ook niet uit de weg. Als ik het voor mezelf kan verantwoorden, waarom zou ik het dan niet zeggen? Je zou je anders laten leiden door angst en dat is nou juist waar ik tegen protesteer.” Van de Werken is van mening dat het in veel hedendaagse Nederlandse muziek ontbreekt aan geëngageerdheid. “Hiphop was vroeger redelijk politiek, maar de laatste tijd is dat ook niet meer het geval.”
Een van de nieuwe nummers heet ‘9/11 Is Overrated’. “Ik plaats de aanslagen van 11 september 2001 in perspectief. Bij de aanslagen van 9/11 zijn zo’n drieduizend mensen omgekomen, maar er komen net zoveel of zelfs meer mensen om bij rampen die minder belicht worden, bijvoorbeeld in Afrika. En dan doet de bevolking alsof 9/11 de wereld totaal op z’n kop zet. Dat zou betekenen dat het leven van een Amerikaan of een blanke meer waard is. Er zijn maar weinig mensen die zich hier echt zo over uitspreken. Mensen lullen maar mee en accepteren het.” Andere onderwerpen die Van de Werken in zijn nieuwe nummers aansnijdt zijn onder meer copyright en de Staat der Nederlanden.
Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe nummers uitkomen. “Als het af is kom ik ermee naar buiten. Ik ben eerst nog bezig met het produceren van het nieuwe album van The Medics”. Want dat zou je bijna vergeten: als hij niet bezig is met zijn nieuwe project, is Van de Werken ook nog gitarist in Silence is Sexy en Eins, Zwei Orchestra en werkt hij als producer. “Met produceren verdien ik mijn geld maar ik vind het vooral fantastisch dat ik al die verschillende dingen kan doen.”
Als producer zou hij ooit nog weleens een grote band willen produceren. “Als ik dan toch moest kiezen, zou het Eels worden. Vooral de eerste drie albums zijn goed, Mark Everett kan geweldige liedjes schrijven. Maar de laatste paar platen zijn zo fucking saai, dat ik denk: zij hebben echt een nieuwe producer nodig. De muziek is voor hen echt een herhalingsoefening geworden. Maar sommige mensen voelen zich daar blijkbaar comfortabel bij.”
Te zien: Jesus & the Christians tijdens Club 3VOOR12/Utrecht, donderdag 26 mei 2011 @ dB’s, Utrecht.
Jesus & the Christians wil zorgen voor het broodnodige engagement
“Er gebeuren veel dingen in de wereld waar ik een mening over heb en daar wil ik uiting aan geven.”
Muzikant en producer Pim van de Werken heeft een nieuwe roeping gevonden. Onder de naam Jesus & the Christians werkt hij aan ‘politieke noisepop’. Zijn eerste album Remixing Water Into Wine bestaat echter uit – jawel – remixen van Nederlandse indiebands. Een interview.