Shahmen kruipt in je oor Shahmen kruipt in je oor

Verslavend gruizige hiphop met Utrechtse stempel

, Tekst: Renate van Roosmalen

Shahmen kruipt in je oor

Verslavend gruizige hiphop met Utrechtse stempel

Tekst: Renate van Roosmalen ,

Het mysterieuze Shahmen hult zich in nevelen over de identiteit van de diepe tenor die het geluid van de tracks op de onlangs verschenen EP voor een aanzienlijk deel bepaalt. Het stemgeluid van deze debuterende MC doet opvallend veel denken aan dat van een van Utrechts hiphopkopstukken.

Verslavend gruizige hiphop met Utrechtse stempel

Waar haalt Sense de tijd vandaan? Naast dat hij in recordtempo een tweede plaat in elkaar knutselde met zijn maatjes van The Q4, zag de Amsterdamse producer de afgelopen maanden ook tijd om zijn medewerking te verlenen aan een nieuw project: Shahmen. Als voorproefje op het volledige album dat in september uit zal komen, verscheen onlangs de EP Enter The Circle, niet geheel toevallig gemasterd door Utrechtse The Q4-genoot Arts the Beatdoctor. Op deze plaat begeleiden de gruizige geluidschappen van Sense een nog opvallender geluid: de donkere stem van een MC genaamd BLS, die verdacht veel doet denken aan het stemgeluid van een van Utrechts hiphopkopstukken.

Gehuld in nevelen, brengt de debuterende BLS een buitengewoon sterk staaltje van zijn kunnen ten gehore. Vanaf het eerste nummer voel je zijn hete adem in je nek en dringt het timbre van zijn gronderige stemgeluid via je oren diep door in je lijf. Zijn kabbelende, brommende stem werkt bezwerend en voert de luisteraar naar het mythische landschap waar Shahmen leeft. Daar is het woest en duister, vol eeuwenoude knoestige bomen en in stoffig steen verscholen grotten. De hemel wordt bedekt door een gitzwart wolkendek, waar slechts sporadisch een heldere lichtstraal doorheen weet te priemen. De wetenschap dat er een zon is, houdt Shahmen op de been. Want hoewel zijn wereld grimmig is, is er ook hoop. De contemplatieve rhymes, die gaan over (bewust)zijn, het zelf, tijd en groei, hebben een vastberaden tred. Ze worden voortgestuwd door een golvend geheel van instrumentale lagen, waaronder jammerende strijkers, gedempte drums, korrelige scratches en Arabische samples. Het geheel aan texturen knispert als een oude plaat en is continu in perfecte balans, zonder vlak of glad te worden. Ruw, zonder te schuren.

De EP bereikt een hoogtepunt in het hypnotiserende ‘Abacus’. BLS leunt gelaten en schijnbaar moeiteloos in de track, als een vogel in de wind. Zonder zijn rap te doorbreken, laat hij met gecontroleerde toonafbuigingen aan het einde van zijn dichtregels horen over een uitstekende stembeheersing te beschikken. Zijn vibrerende stem cirkelt gewichtloos om de stuwende beat; is hem dan weer net voor, hangt er dan weer net achter. Speels balancerend op de telling, valt hij er nooit af. Behoedzaam slingert hij zijn hypnotiserende rijm je gehoorgang in. Tot de MC, na enkele keren enthousiast zijn refrein te hebben herhaald, zichzelf afkapt: “I understand. You can stop telling me the same thing over and over. You are the illest. Now get off the mic. Shut the fuck up.”

Vermeldenswaardig is ook de bijdrage van Unorthodox, dankzij Kytemans hiphoporkest geen onbekende van Utrechtse hiphop(pers), die met zijn lichtere vocalen tegenwicht geeft aan de diepe brommen van BLS. Wanneer hij inzet in ‘Shell Dweller’, doet zijn stemgeluid opvallend veel denken aan dat van Big Boi op Outkasts ‘Aquemini’ uit 1998. Minder zwaar dan het dreunen van BLS, maar donker genoeg om de sfeer van het album niet te verstoren, klatert het over de vlakten van Shahmen. 

Hoe verslavend de tracks op Enter The Circle ook zijn; hun grimmige, ingehouden teneur doet verlangen naar een uitbarsting. Als stilte voor de storm: de geur van de lucht en de aarde vlak voordat het gaat regenen is heerlijk, maar de bui is onontkoombaar. Als een oermens in zijn grot, lijkt Shahmen zich voor te bereiden op een verrijzenis. Een verrijzenis in andere vorm (het album) en wellicht met meer variatie in stijl. Wat Shahmen verkondigt is met deze EP evenwel duidelijk. Een boodschap die wellicht het beste wordt verwoord door Common in zijn befaamde track ‘I Used to Love H.E.R.’ uit 1994, maar bondiger en recenter wordt gepredikt door iemand aan wie de schim in Shahmen, BLS, ons veel doet denken, Pax: righteous hiphop.

De EP Enter The Circle is gratis te downloaden op www.ProjectMooncircle.com

nu op 3voor12