3VOOR12/Utrecht blikt terug met Ingmar Griffioen

“Het was een bijzonder jaar, waarin ik meer nieuwe muziek leerde kennen dan ooit tevoren.”

Tekst: Redactie 3VOOR12/Utrecht ,

Na een aantal jaar hoofdredacteur te zijn geweest van MusicFromNL werkt Ingmar Griffioen nu als redacteur voor 3VOOR12 en als freelance popjournalist voor onder meer AD/UN. In die hoedanigheid heeft hij meer festivals gezien en nieuwe muziek leren kennen dan ooit tevoren. Met 3VOOR12/Utrecht kijkt hij terug op zijn muziekjaar.

“Het was een bijzonder jaar, waarin ik meer nieuwe muziek leerde kennen dan ooit tevoren.”

Na een aantal jaar hoofdredacteur te zijn geweest van MusicFromNL werkt Ingmar Griffioen nu als redacteur voor 3VOOR12 en als freelance popjournalist voor onder meer AD/UN. In die hoedanigheid heeft hij meer festivals gezien en nieuwe muziek leren kennen dan ooit tevoren. Met 3VOOR12/Utrecht kijkt hij terug op zijn muziekjaar.

Hoe kijk je terug op je eigen muziekjaar 2010?
Wat een totaal zinsbegoochelend jaar zeg, fantastisch! Nog nooit zoveel festivals bezocht en al werkend voor 3VOOR12 vanaf de achterkant bezien: Eurosonic/Noorderslag, Motel Mozaique, Roadburn, twee keer London Calling, Pinkpop, Lowlands, Into The Great Wide Open, Incubate, Crossing Border en Le Guess Who?, plus allerlei kleinere festivals als DVD 17, Stekker Fest en Source. En dan vergeet ik er vast nog een aantal. Het was voor mij een bijzonder jaar, waarin ik meer dan ooit nieuwe muziek leerde kennen en dankzij Hollandse Nieuwe en Popronde ook kennismaakte met veel talent. Dat belooft wat voor 2011.

En hoe kijk je terug op het Utrechtse muziekjaar 2010?
In alle eerlijkheid was 2010 voor muziek uit Utrecht een beduidend minder jaar dan 2009. Zo’n Kytemania is natuurlijk ook eenmalig, maar toch viel het dit jaar over de hele linie tegen met de releases. Ik moet eerlijk gezegd heel hard nadenken om uitgezonderd de releases van I am Oak en Blaudzun één plaat te noemen die het buiten de provinciegrenzen goed heeft gedaan. Deels Utrechtse bands die het wel goed deden waren Drive Like Maria en vooral Moss, dat met de in Utrecht wonende frontman Marien Dorleijn imponeerde op Lowlands en de 3VOOR12 Award won. Op het gebied van initiatieven vallen er meer vlaggen uit te steken. De platforms Noah’s Ark (Amersfoort), Beep! Beep! Back Up The Truck en Boemklatsch (ook als dj-collectief en met zijn eerste artiestenalbum) hebben zich zeer goed gemanifesteerd. Op festivalgebied vielen Roffest en Le Guess Who? zeer in de smaak. Daarnaast dienen kleinere initiatieven als In Vervoering en de Popronde gekoesterd te worden. Wat er mogelijk is met veel enthousiasme en vrijwilligersinzet bleek in Amersfoort, waar onlangs de tweede editie van de Popronde aldaar uitgroeide tot de grootste editie van Nederland met maar liefst 58 shows op 30 locaties!

Wat is je persoonlijke muzikale hoogtepunt van 2010?
Na de optredens van Wavves en Rolo Tomassi op London Calling, het pieken van The National op Crossing Border en de luide aftrap van Swans op Le Guess Who?, is het erg verleidelijk om met die drie festivals de maand november als muzikaal hoogtepunt te noteren. Het enige echte hoogtepunt draait voor mij echter toch om de door mij nog steeds aanbeden koningen van de stone-age: eerst mocht ik oud-Kyuss-zanger John Garcia interviewen en daarna kon ik op Roadburn 2010 eerst Brant Bjork en vervolgens Garcia Plays Kyuss aan het werk zien! Kyuss Lives indeed. In maart neemt Garcia overigens Brant Bjork en ook Nick Oliveri mee naar de Ancienne Belgique en Paradiso!

En je muzikale dieptepunt?
Dat radiomaker Arjen Grolleman overleed, dat Rotterdam met WATT het enige poppodium van formaat verloor en dat Isis stopte. En dat heel veel flutmuziek aandacht heeft gekregen en doodleuk op Noorderslag is geprogrammeerd, maar dat hou je toch...

Wat is je favoriete Utrechtse release van 2010?
Met afstand: I am Oak – On Claws
Het destijds voor een derde Utrechtse The Q4 verdient een eervolle vermelding voor hun knappe sample-based hiphop-plaat Sound Surroundings.

Wat is dé Utrechtse act van 2010, en waarom?
I am Oak. Ik volgde I am Oak al even en de groei die de band dit jaar zowel op plaat als live heeft doorgemaakt is indrukwekkend.

En dé Utrechtse act van 2011?
Altijd moeilijk. Wordt het dan het jaar van de voor een 3VOOR12/Utrecht Award genomineerden Novack of The Medics? Of misschien Palloc? Kensington en Only Seven Left gaan het vast nog beter doen. Verder hoop ik toch dat 2011 het jaar van Aestrid wordt. De Soestenaar heeft in ieder geval een heel mooi tweede album gemaakt, dat begin 2011 uitkomt. Iets verder met de planning is Happy Camper; het project van El Pino-toetsenist Job Roggeveen staat op Noorderslag met diverse gastvocalisten onder wie Odilo Girod, Leine, Janne Schra, Blaudzun, Marien Dorleijn van Moss en Helge Slikker van Storybox. Zij staan ook op de plaat, die in januari bij Excelsior verschijnt. Op een iets bescheidener schaal verwacht ik mooi plaatwerk van Lost Bear. Ook naar het album van The Walt keek ik uit. Door de recente break-up van die band zal dat echter niet meer verschijnen. Vanuit de steeds luider rommelende hiphop/dubstep/beats-hoek denk ik zeker aan Grote Prijs-finalist Mok-C en Shock & Awe!. Om te zien wat er wellicht vanaf 2012 speelt, bezoek je de voorrondes van de Clash of the Titans en laat je je verrassen door bands als A Polaroid View en Let’s Go Eskimo.

Wat was je favoriete concert in Utrecht het afgelopen jaar?
Ik vrees dat Local Natives in De Helling, Mark Lanegan en Yeasayer in Tivoli, The Cosmic Psycho’s (& The Riots) in dB’s,The Horse Company en Suimasen in EKKO en zélfs I am Oak, Rue Royale en The Black Atlantic in diezelfde zaal, het dan toch moeten afleggen tegen Swans op Le Guess Who?. De eerste keer dat ik de band van Michael Gira live zag was een totaal overweldigende ervaring en een sublieme introductie in de noise- en drones-pioniers. De band is na dertien jaar helemaal terug met een relevante show en dito plaat. Wtf.

Wat was je favoriete concert van een Utrechtse act in 2010?
Most Unpleasant Men - openend voor Woost - in de Helling was mooi, maar ook in deze categorie is er – zeker nu we Nobody Beats The Drum niet meer Utrechts mogen noemen – maar één winnaar denkbaar: I am Oak in EKKO tijdens de cd-presentatie of op Popronde in Amsterdam en Amersfoort.