3VOOR12/Utrecht blikt terug met Arts The Beatdoctor

“Bizar dat de albumrelease, optredens in het voorprogramma van Anouk en stoppen met dit project allemaal in hetzelfde jaar zijn gevallen”.

Tekst: Redactie 3VOOR12/Utrecht ,

In één en het zelfde jaar kwam het debuut van The Q4 uit, speelden ze op ITGWO en in het voorprogramma van Anouk en stopte het project ook weer. Met 3VOOR12/Utrecht kijkt Arts The Beatdoctor terug op een bewogen jaar.

“Bizar dat de albumrelease, optredens in het voorprogramma van Anouk en stoppen met dit project allemaal in hetzelfde jaar zijn gevallen”.

In één en het zelfde jaar kwam het debuut van The Q4 uit, speelden ze op Into The Great Wide Open en in het voorprogramma van Anouk en stopte het project ook weer. Met 3VOOR12/Utrecht kijkt Arts The Beatdoctor terug op een bewogen jaar.

Hoe kijk je terug op je eigen muziekjaar 2010?
Het was een bewogen jaar, en nog steeds trouwens. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik even de tijd neem om het allemaal van een afstandje te bekijken. Bizar dat bijvoorbeeld de release van het eerste Q4-album, optredens van The Q4 in het voorprogramma van Anouk, op Lowlands, Roffest en Into The Great Wide Open en het stoppen met dit project allemaal in hetzelfde jaar gevallen zijn. En dat ik tussendoor nog tijd gevonden heb om een korte tweede tour in Texas te doen plus shows van zowel mijn eigen act als met het Arts The Beatdoctors Gattaca-project. Voor mij was het vooral een jaar van repeteren, ontwikkelen en spelen. Wat voor iemand als ik, in principe een studiomuzikant, best een vreemde gewaarwording is. Afgezien van wat voorbereidend werk voor mijn komende releases, en enkele samenwerkingen, heb ik nauwelijks tijd in de studio doorgebracht. Terugkijkend is dat wel iets wat ik begin te missen. Tegelijk heb ik gemerkt dat ik de smaak te pakken heb gekregen. Vijf jaar geleden heb ik ooit bedacht dat ik mezelf niet op een podium zag, na sporadisch te hebben ge-dj’d op feestjes. Nu voelt het bijna alsof ik niet snel genoeg weer met iets nieuws het podium op kan.

En op het Utrechtse muziekjaar 2010?
Ik heb denk ik een erg fragmentarische notie van de Utrechtse scene. Sinds ik vanaf januari deel uitmaak van de groep muzikanten die op de Zeedijk werken, ben ik meer dan eerst betrokken geraakt bij wat daar allemaal gebeurt. Tegelijk probeer ik wel een oog open te houden voor alles wat er daarbuiten aan de hand is, maar ik moet zeggen dat het moeilijk is om alles bij te houden. Misschien juist een teken van een gezonde, uitgebreide scene. Wat ik het meeste meekrijg zijn festivals. En wat dat betreft hebben we een paar erg goede dingen gehad. Roffest was dit jaar wat mij betreft de beste editie, met een fantastische line-up. Le Guess Who? heeft ook een erg goede indruk op me achtergelaten. Al heb ik niet de tijd gevonden om met een passe-partout een avond binnen te lopen waar ik geen enkele artiest kende. Maar juist de line-ups van bij elkaar passende acts hebben ervoor gezorgd dat ik op avonden waar ik heen ging voor andere acts, erg goede dingen heb gezien die ik nog niet kende. Knalpot, wat bijvoorbeeld ontzettend vet was, Astroposer en Mike Slott. Ook ben ik erg enthousiast over de Swipe-avonden in Tivoli De Helling. Ik hoop dat ze die doorzetten komend jaar.

Wat is je persoonlijke muzikale hoogtepunt van 2010?
Poeh, moeilijk om te kiezen ... Dit jaar ben ik vooral bezig geweest met het ontwikkelen van een interessantere liveshow met elektronica. En daar horen meerdere muzikale momenten bij. Mijn eerste soloshows zonder band of vocalisten in Austin, de live ervaringen met The Q4, maar ook shows die ik door het jaar gezien heb van Eskmo, Dimlite,  en Yppah onder andere. Het was denk ik vooral een jaar met de potentie om een goede springplank te zijn voor de komende jaren.

En je muzikale dieptepunt?
Hm, moeilijk iets te kiezen wat ik echt onmuzikaal vond. Ik denk dat ik die dingen juist vergeten ben. Ik denk dat dat vooral met verwachtingen te maken heeft. Ik ben na een kwartiertje vertrokken bij Flying Lotus. Hij is een held en ik zou hem zeker niet willen bestempelen als onmuzikaal, integendeel. Maar het deed gewoon niet zo veel voor me. Zelfde had ik trouwens met Gonjasufi. Een MC die goed rapt en matig zingt over rauwe beats is iets wat wel oké kan zijn, maar mijn verwachtingen waren wel wat hoger. En persoonlijk was ik niet zo tevreden over onze Roffest-show. The Q4 was een ontwikkelingsproject, met automatisch een minder sterke start dan einde, maar toch blijft die show een beetje in mijn geheugen hangen als iets dat beter had gekund, artistiek gezien.

Wat is je favoriete Utrechtse release van 2010?
Een release die ik veel geluisterd heb dit jaar en verder niemand over gehoord heb eigenlijk is Zomaar van Kapabel en Broeky D. Op de een of andere manier is die een beetje ondergesneeuwd. Verder heb ik nauwelijks Nederlandse releases geluisterd eigenlijk dit jaar. Er zijn zeker dingen die ik gehoord heb en waar ik van onder de indruk was, maar er zit nu eigenlijk niks in mijn geheugen.

Wat is dé Utrechtse act van 2010, en waarom?
Ik vind Nobody Beats The Drum ontzettend goed. Of dat nou de act van 2010 moet zijn weet ik niet, ze zijn al jaren ontzettend goed. Het heeft me even gekost om daar in te komen, maar ik was toevallig bij een show waar ze niet het makkelijkste publiek voor zich hadden, en ze kregen iedereen mee. Ik denk dat ze echt een ideale mix hebben van toegankelijkheid, maar zeker met genoeg originaliteit.

En dé Utrechtse act van 2011?
Ik ga me volop zelf inzetten voor die titel natuurlijk

Wat is je favoriete concert in Utrecht geweest, het afgelopen jaar?
Eskmo in De Helling was recent ontzettend goed. Knalpot in de dB’s. Kapabel’s De Avonduren in Theater Kikker was erg overtuigend, ook al was het een, uitverkochte, try-out.

Wat was je favoriete concert van een Utrechtse act in 2010?
Ik noemde Kapabel al en Nobody Beats The Drum. Verder veel plezier gehad op verschillende Boemklatsch-avonden.

Te zien: Arts The Beatdoctor op de albumpresentatie van Pien Feith, zaterdag 19 februari 2011 @ EKKO