Twee jaar geleden kocht Hans Heesen een schilderij van Marina Celeste, de zangeres van Nouvelle Vague. "Ze mailde me hoeveel de verzending naar Nederland zou kosten. Het bleek goedkoper om het schilderij in Parijs zelf te komen ophalen. Dat heb ik gedaan. Ik heb samen met haar geluncht en uitvoerig met haar gekletst." Omdat hij er toch was, wil Heesen ’s avonds een concert meepikken. Dat werd het concert van Emilie Simon. "Ze wordt ook wel de Franse Björk genoemd, maar die vergelijking gaat eigenlijk niet op. Het was een fantastisch concert. In Frankrijk is ze en grote ster, en toen vroeg ik me af waarom dit soort artiesten hier nauwelijks bekend zijn,” aldus Heesen.
Zo is het idee ontstaan voor een avond vol Franse muziek, 'Nuits de Paris'. “In Nederland verstaan we onder Franse muziek meestal chansons. Bij tv-programma 'De Wereld Draait Door' bijvoorbeeld, hoor je altijd over Charles Aznavour en dat soort artiesten. Allemaal uit de oude doos. Terwijl er toch heel veel goede popmuziek wordt gemaakt in Frankrijk.” Samen met Lilian Hak (muzikante en DJ Cherie) heeft hij zijn plannen besproken, en zijn ze naar EKKO gestapt. Dit seizoen staan er drie Franse Nachten op het programma, waarvan de eerste 11 december aanstaande plaatsvindt.
Het gaat een spannende avond worden, aankomende vrijdag. “Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken, misschien valt het wel plat op z’n gezicht. De reacties zijn tot nu toe positief, maar of die mensen ook komen weten we vrijdag pas. Dan zien we of het aanslaat, hoe het bevalt, en hoe de formule vormgegeven moet worden. Als dat allemaal lukt, kunnen we volgend seizoen uitbreiden naar meerdere steden. We willen er dan een kleine tournee van maken. Dat de artiesten voor meerdere dagen naar Nederland komen en iedere dag een andere stad aandoen.”
Het concept van 'Nuits de Paris' roept een vergelijking op met 'Le Guess Who?'. Beide festivals promoten namelijk muziek uit een bepaalde regio. Heesen merkt op dat er wel degelijk verschillen zijn: “Bij Franse muziek gaat het niet zozeer om een geografische bepaling, maar meer om het cultuurverschil. Engels is de taal van de popmuziek, dus of een band nu uit Toronto komt of uit Chicago, dat maakt me niet zoveel uit. Maar of je Engels of Frans hoort, dat is een groter verschil. De acts trekken in eigen land volle zalen en af en toe hebben ze een optreden in Brussel of Gent, maar Antwerpen halen ze al niet meer. Er is echt een soort taalgrens. De franstaligheid maakt een enorm verschil.”
Te zien: Nuits de Paris, vrijdag 11 december @ EKKO