In 2009 maakte Kyteman met zijn hiphop-orkest grote indruk op Nederland. Toch komt er een einde aan dit project. 3VOOR12Utrecht blikt terug met Colin Benders aka Kyteman op het afgelopen jaar, maar kijkt ook alvast naar de toekomst. "Ik barst van de plannen. Er zijn gedachtes over een spookhuis, maar ook over muziek die eigenlijk niet klinkt."

2009 mag hét jaar van Kyteman en zijn hiphop-orkest genoemd worden. De plaat The Hermit Sessions, gespeeld door het bijzondere hiphop-orkest, veroverde Nederland in een enorm tempo en kreeg niets dan lovende kritieken. Toch komt er een einde aan dit project, namelijk op 11 december in de Heineken Music Hall.

“Vorig jaar zat ik thuis met allerlei wilde plannen die misschien zouden lukken. Nu, een jaar later, is alles gelukt en had ik het nooit voor mogelijk kunnen houden dat het zo had kunnen lopen”, blikt Colin Benders oftewel Kyteman terug.

Ondanks dat het publiek het project nog steeds leuk vindt, stopt Benders ermee. “Ik heb de shows niet gemaakt omdat het een succes zou worden. Ik wil het niet uitmelken. Dat neemt overigens niet weg dat het natuurlijk fantastisch is dat het aanslaat. De keuze om te stoppen, is ontstaan omdat we aan de show niet veel meer kunnen veranderen. Dan is het tijd voor iets nieuws en dus tijd om te stoppen met het huidige.”

Een bijkomendheid van succes is media-aandacht. "Op zich is dat heel leuk, maar ik heb wat moeite om met de media om te gaan", vertelt Benders. "Ik merkte dat alleen mijn hoogtepunten aandacht kregen. Daardoor ontstond er een beeld waarin ik mijzelf niet herkende. Ik ben niet alleen de jongen die zich drie jaar heeft opgesloten om een album te maken. Ik doe genoeg andere dingen. Ik ben inderdaad ook bezig met muziek en kunst, maar het beeld van de laboratoriumwerker die niets anders doet, klopt niet.”

Toch heeft het beeld voor Benders ook voordelen. "Het geeft een zekere anonimiteit. Het verhult enigszins mijn ware karakter. Daarnaast kon ik niets fout doen, terwijl ik het zelf helemaal nog niet zo goed vond gaan."

Bij het eerste optreden vond Benders het dan ook spannend hoe of het zou lukken met alle muzikanten. Het pakte goed uit en de band werd gevraagd voor Noorderslag. "Ik wilde eigenlijk tien shows doen, maar festivals als Pinkpop, Lowlands en NortSea Jazz sla je niet af. Ik had in mijn hoofd om binnen vier jaar op een festival te spelen, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht.” 

Belangrijke factor in het succes was het orkest dat Benders formeerde om zijn album live te kunnen spelen. Benders was meer dan tevreden over zijn orkestleden. "Ik vond de muzikanten zelfs te goed voor mijn partijen. Ze speelden mijn muziek, maar ze kunnen zoveel meer. Langzaam hebben ze de muziek ook zichzelf eigen gemaakt en verbeterd. Dat bracht mij wel in de verlegenheid. De muziek is als het ware gegroeid. “

“We zijn een hechte groep geworden en iedereen kijkt uit naar elk optreden. Het wordt emotioneel moeilijk om na 11 december echt te stoppen met dit project. Maar we genieten er erg van en dat maakt het voor ons heel speciaal.”

Natuurlijk heeft Benders ook al plannen voor na 11 december. "Zoals het er nu naar uitziet, blijft de groep wel bestaan, maar dan als collectief. Ik wil veel experimenteren, de grenzen opzoeken, en over de grenzen van genres heen denken. Ik barst van de plannen, waarvan de sommige snel te realiseren zijn en de andere pas over een paar jaar. Er zijn gedachtes over een spookhuis, maar ook over muziek die eigenlijk niet klinkt, maar zo boeiend is dat mensen er toch naar luisteren. Ik wil vooruit gaan en dingen ontdekken, maar tegelijkertijd muziek in haar essentie terug brengen. ”

Te zien: Kyteman, 11 december 2009 @ Heineken Music Hall, Amsterdam