3VOOR12/Utrecht blikt terug met Hans Vrijmoed

"Ik heb het hele muzikale spectrum horen langskomen."

Redactie 3VOOR12/Utrecht ,

Ex-hoofdredacteur van 3VOOR12/Utrecht, Hans Vrijmoed, schrijft tegenwoordig onder meer voor Kindamuzik en Muziekagenda.nl. Daarnaast is hij dit jaar juryvoorzitter van The Clash of the Titans. Ook met hem blikt 3VOOR12/Utrecht terug op het muziekjaar 2008.

"Ik heb het hele muzikale spectrum horen langskomen."

Ex-hoofdredacteur van 3VOOR12/Utrecht, Hans Vrijmoed, schrijft tegenwoordig onder meer voor Kindamuzik en Muziekagenda.nl. Daarnaast is hij dit jaar juryvoorzitter van The Clash of the Titans. Ook met hem blikt 3VOOR12/Utrecht terug op het muziekjaar 2008.

Hoe kijk je terug op je eigen muziekjaar 2008?
De jaren bij 3VOOR12/Utrecht betekenden al een verruiming van de muzikale blik (hiphop! gothic!), maar 2008 was een jaar waarin ik echt het hele muzikale spectrum in de huiskamer en op een podium heb horen langskomen. Geweldige electro van The Black Dog, geniale gekte bij White Denim en Dragons of Zynth, experimenteel-klassiek van Ólafur Arnalds, razende gitaren van A Place to Bury Strangers, tot tranen toe roerende samenzang van Fleet Foxes, bouncen op Jay-Z, headbangen op Iron Maiden en The Mars Volta, of ongecompliceerd je benen stukdansen op Modeselektor en Digitalism. Verder was 2008 voor mij vooral een live-jaar met gemiddeld om de avond een concert en onvergetelijke live-ervaringen op Hurriance, Roskilde, Sziget en vooral Iceland Airwaves.

En op het Utrechtse muziekjaar 2008?
Op live-gebied een jaar met mooie concerten in alle lokale zalen, een uitverkochte finale van de Clash of the Titans in EKKO en geslaagde festivals als Summer Darkness, deBeschaving en Le Guess Who. Een jaar waarin 'de grotere namen' (Gem, Solo, Silence Is Sexy) terugkwamen met sterke albums en een paar minder prominente namen zich via album of optredens in de kijker speelden (Kyteman, The Walt, Sheriff of Hong Kong, Belanov) en een jaar waarin Pien Feith (toen nog Utrechts) met The Very Sexuals (toch vooral Eindhoven) het mooiste Nederlandse album van dit jaar maakte.

Wat is je persoonlijke muzikale hoogtepunt van 2008?
Losse concerten: dit jaar staken drie avonden evenveel boven de rest uit (want alle drie de eerste keer en er in alle gevallen had ik er minstens tien jaar op gewacht): Portishead in de HMH, My Bloody Valentine op Roskilde en Leonard Cohen in het Westerpark.
 
En je muzikale dieptepunt?
Concert: Smashing Pumpkins in de Brabanthallen.
Algemeen: De Nederlandse mentaliteit bij concerten en festivals. In veel andere landen heeft het publiek meer respect voor de bands en is er bij de (festival)organisaties meer respect voor het publiek.

Wat is je favoriete Utrechtse release van 2008?
Belanov – Paragraph
The Walt – Something We Did Not Have
Gem – New
Nobody Beats the Drum – Beats Work
Solo – Before We Part

Wat is dé Utrechtse act van 2008, en waarom?
Gem heeft zich afgelopen jaar weer dubbel en dwars op de Nederlandse kaart gezet.
 
En dé Utrechtse act van 2009?
Hopelijk na Good Dog Happy Man opnieuw een Utrechtse winnaar in de Grote Prijs: Sheriff of Hong Kong of Silver. En hopelijk blijft het na die winst dan niet zo stil... Verder nog steeds nieuwsgierig naar de metalbelofte Divine Sins, die ik vorig jaar ook al tipte als een van dé acts voor 2008.

Wat is je favoriete concert in Utrecht geweest, het afgelopen jaar?
Het meest verbijsterende was Monotonix in EKKO. Een band die met drumstel en al door de hele zaal verhuisde en uiteindelijk op de bar eindigde. Ook erg fysieke band in het contact met het publiek, waarvan akte. Het meest ontroerende was Elbow in Tivoli. Van te voren 'just another show', maar dit was anderhalf uur constant kippenvel door een band in bloedvorm, een stil publiek en een subliem zaalgeluid. 
 
Wat was je favoriete concert van een Utrechtse act in 2008?
Utrecht uit: Nobody Beats the Drum op Noorderslag
Utrecht thuis: Sheriff of Hong Kong & The Walt in dB's (voorprogramma's van 31 Knots)
Hoogtepunten Club 3VOOR12/Utrecht: Kramphaft en Lost Bear