Lilian Hak flirt met toegankelijke kant van elektronica èn met avantgarde

Sfeervolle liedjes en ambient instrumentals op tweede plaat ‘Love’s Victory March’

Mike van Dooyeweert, ,

Avant-garde label Steamin’ Soundworks brengt ‘Love’s Victory March’, het tweede album van Lilian Hak. Het experiment is volop aanwezig, maar Hak flirt ook met de toegankelijke kant van de elektronica en maakt zowel sfeervolle liedjes met poëtische teksten als ambient-achtige instrumentale stukken.

Sfeervolle liedjes en ambient instrumentals op tweede plaat ‘Love’s Victory March’

De avant-gardistische, elektronische muziek van Lilian Hak zal niet voor iedereen na één luisterbeurt te begrijpen zijn. Maar is het kwartje eenmaal gevallen, dan wordt je al snel geraakt door de sfeervolle liedjes. Zo ook op haar tweede album 'Love's Victory March.' Is dit dan zo'n ontoegankelijk album? Ja en nee. Het experiment is zeker volop aanwezig en veel nummers vereisen dat je de muziek en de teksten goed in je opneemt. Toch flirt Hak ook duidelijk met de toegankelijke kant van de elektronica. Dit is duidelijk te horen op 'Faces', de eerste single van 'Love's Victory March', waarin de invloed van bijvoorbeeld de latere, uitbundige Goldfrapp doorklinkt. Deze Goldfrapp- vergelijking gaat ook op voor de openingstrack van de cd. Dit nummer, getiteld 'Desire In Overdrive' klinkt erg catchy en zou zomaar opgepikt kunnen worden door landelijke radiostations. Andere nummers, zoals 'City Sight', doen juist heel erg Massive Attack-achtig aan. Toch zou je Lilian Hak tekort doen door haar alleen te vergelijken met anderen. Door middel van haar voice samples, dromerige zang, laptopklanken en synthesizers weet ze een prima tegendraadse sfeer neer te zetten en een eigen geluid te creëren. Hak houdt niet van gezochte muziek en dat is op dit album ook wel te horen. In tegenstelling tot haar eerste album 'Silence feels safe' is 'Love's Victory March' niet uitgebracht op Hak's eigen label Siren Music, maar op het avant-garde label Steamin' Soundworks, ook bekend van Michel Banabila en Eric Vloeimans. De poëtische teksten op deze cd zijn geschreven door Hak en haar vaste medesongwriter Peter Leferink. Er staan ook twee geheel instrumentale nummers op het album en deze doen heel ambient-achtig aan. De 34 seconden durende track 'Siren' is waarschijnlijk een verwijzing naar haar vroegere alter-ego 'Kah' of haar eigen platenlabel, dat immers Siren Music heet. Afsluiter 'Stokers Siding' zou menigeen bekend kunnen voorkomen. Dit nummer verscheen namelijk eerder al onder de naam van haar alter-ego 'Kah' op de Kink FM verzamel cd 'X-Rated: The Dark Files'. Lilian Hak is niet slechts een dame met een laptop. Zowel op de cd als live laat ze zich begeleiden door muzikanten. Het resultaat is absoluut geslaagd. Dat belooft dus veel voor de aankomende Club 3VOOR12/Utrecht editie. Donderdag 2 november is ze te zien in dB's.