Culturele Popzondag, deel 4: Van knusse huiskamer tot volle Tivoli Culturele Popzondag, deel 4: Van knusse huiskamer tot volle Tivoli

Optredens Roos(beef), 207, VanKatoen en Hallo Venray hoogtepunten van veelzijdige dag

, Redactie 3VOOR12/Utrecht,

Culturele Popzondag, deel 4: Van knusse huiskamer tot volle Tivoli

Optredens Roos(beef), 207, VanKatoen en Hallo Venray hoogtepunten van veelzijdige dag

Redactie 3VOOR12/Utrecht, ,

De schrijvers en fotografen van 3VOOR12/Utrecht vlogen zondag uit over de stad om de sfeer te proeven en optredens te zien op de verschillende locaties van de Culturele Popzondag. Een overzicht.

Optredens Roos(beef), 207, VanKatoen en Hallo Venray hoogtepunten van veelzijdige dag

Waar het zes weken terug op het UIT-feest nog flink zoeken was naar de krenten in de pap, was het afgelopen zondag nog moeilijk kiezen uit het overvolle en gevarieerde programma van de Culturele Popzondag. Dat Spinvis wegens een verkeerd ingevulde agenda op het laatste moment moest afzeggen, maakt de keuze er nauwelijks makkelijker op. Want alleen al de Live in the Living concerten in de huiskamers van verschillende popprogrammeurs zijn meer dan de moeite waard. Bij EKKO-programmeur Joep Smeets maakt vooral Coparck indruk met nieuw materiaal en is het vooral een heerlijk ontspannen en gemoedelijke middag. Ondertussen wordt bij Popronde-programmeur Bob van Heur de wijn ontkurkt voor singer-songwriter Arthur Adam. Maar vooral de optredens van Storybox en Moss maken deze middag indruk in huize Van Heur. Ook overtuigend is het ingetogen optreden van Silence Is Sexy dat op dat moment in Stairway to Heaven plaatsvindt. Het was alsof er een glaswand voor het podium stond van waarachter vreemde, donkere klanken het publiek binnen probeerden te dringen. Tijdens de hitjes leefden de muzikanten plots op. Ontzettend strak en zeer melodieus, maar het bleef een beetje hangen in die dramatische mineur. Tegelijkertijd levert 207 bij het Lucasbolwerk op straat en vanuit het raam boven café Tilt één van de hoogtepunten van de dag. Het kwartet weet menige passant in het publiek te houden met zijn energieke optreden, waarbij de mannen om de beurt van positie en verdieping wisselen. Een feestje dat daarna nog even wordt doorgezet met de inmiddels gearriveerde podiumwagen van C-mon & Kypski. Dat de band voor thuispubliek speelt in het hart van de Utrechtse hiphopscene, is te merken: in tegenstelling tot de eerste show van de dag op het Neude wordt het 'pa-pa-pa-pa-pa'-refrein van de single 'Bumpy Road' door het publiek direct al keihard meegeschreeuwd. Van een totaal andere orde is het optreden dat op dat moment in Theater Kikker plaatsvindt. Co-Incidents is een samenwerking tussen een laptopmuzikant, een danseres, een trompettist en een VJ. Het publiek werd gevraagd om in een carré op het podium te komen zitten. In het midden werden van bovenaf beelden geprojecteerd, hierop werd gedanst. De muzikale invulling bestond uit trompetspel en de laptopmuzikant die daarmee aan de haal ging. Het was improvisatie, iedereen reageerde op iedereen, maar als verteld was dat het ingestudeerd was geloofde je het ook. Het was een indrukwekkende multidisciplinaire performance, maar wel vijf minuten te lang. Een eind verder langs de stadssingel is de voormalige kerk De Leeuwenbergh het toneel voor de optredens van JW Roy, Roos(beef) en Michael Weston King. De eerste lijkt z'n dag niet te hebben, en weet daarom niet te overtuigen. Roos(beef) wint daarentegen de harten van alle aanwezigen, nog voordat ze een noot heeft gespeeld. De dag na haar optreden vliegt ze met drummer Tim naar de VS om een Engelstalige cd op te nemen en een showcase op CMJ in New York te verzorgen. Dat komt wel goed met haar internationale doorbraak. Weston King blijkt een van de grootste missers van vandaag: het publiek loopt massaal weg voor deze te zoetsappige melodrama. Een andere tegenvaller is de opkomst bij het programma van Muziekwetenschappen. Of het aan de concurrentie binnen het aanbod lag of de slechte bewegwijzering, feit blijft dat het college van popprofessor Tom ter Bogt en de andere programmapunten in het universiteitsgebouw meer publiek verdienden. De insteek was er origineel genoeg voor. Maar misschien lag die academische drempel net te hoog voor het grote publiek? dB's voldoet zondag in ieder geval wél aan twee speerpunten van de Culturele Zondagen: het bevorderen van de amateurkunst en het publiek laten kennis maken met acts die het nog niet kent. Met de gratis busverbinding vanuit het centrum en muzikale begeleiding van cultheld Harry Merry komen veel jonge kinderen met hun ouders naar het afgelegen podium. De dichte deuren van de "open oefenruimtes" zijn niet echt uitnodigend, maar de zang-workshop en vooral het energieke optreden van VanKatoen maken alles goed. De bezwete pubers in de moshpit hebben hier een geweldige middag. Hallo Venray sluit het programma in dB's waardig af met een behoorlijk stevige set, die de status van de veteranen als weergaloze live-act nog eens extra onderstreept. En het gezelschap zelfs enkele nieuwe bewonderaars oplevert. Het laatste programma-onderdeel vindt plaats in Tivoli, waar Charlie Dee en Solo nog een verrassing voor het publiek in petto hebben: na twee afzonderlijke sets volgt een finale van beide bands samen. Het is een groot feest op het podium, dat helaas onderbroken moet worden door technische problemen. Desalniettemin: een mooie afsluiting van een fraaie Utrechtse popdag. Met volle zalen op iedere locatie schreeuwt de Culturele Popzondag dan ook om een vervolg. Hopelijk dan met nog meer optredens op de openbare weg, zodat ook de argeloze passant niet meer om de bloeiende Utrechtse popcultuur heen kan. Culturele Zondag: Walkin' Round the Stars Gezien: diverse locaties in Utrecht, zondag 29 oktober 2006 Met tekstuele bijdragen van: Bart Kuipers (Charlie Dee / Solo) Danielle Liebeskind (JW Roy / Roos(beef), Michael Weston King) Freyja van den Boom (Boemklatsch 207) Hans Vrijmoed (algemene verhaal, huiskamerconcert Coparck / Tifèn / Geigercounting, de bus van Harry Merry) Ilana van den Berg (zang workshop en optreden VanKatoen, open oefenruimtes dB's, huiskamerconcert Arthur Adam / Storybox / Moss, Signe Tollefsen) Laurens van der Wee (Rumor in EKKO) Marijke Luiten (Muziekwetenschappen op Drift 21) Myrthe van de Weetering (Silence Is Sexy) Peter Bijl (aanvullende info, Hallo Venray, eindredactie) (voor het volledige colofon van deze dag, zie het kopje dossier rechts in de grijze balk)

nu op 3voor12