Marike Jager levert volwassen debuut af

Vrolijke plaat bevat veel invloeden en stemmingen

Halde van Rijn, ,

Met ‘The Beauty Around’ maakt Marike Jager een vrolijk, afwisselend schijfje met verschillende muzikale invloeden en bij tijd en wijle diepzinnige beslommeringen. Een plaat die, ondanks de relatief geringe muzikale ervaring van Jager, als 'af' bestempeld mag worden.

Vrolijke plaat bevat veel invloeden en stemmingen

'The Beauty Around' is uitgebracht op het door Marike Jager en haar muzikale compagnon Henk Jan Heuvelink zelf opgerichte label Morning Coffee Records. Het promo-exemplaar is gestoken in een simpel kartonnen hoesje dat symbool zou kunnen staan voor de muziek van deze Utrechtse singer-songwriter: schoonheid door eenvoud, waarbij ze zowel muzikaal als met de hoes dicht bij zichzelf blijft. Op haar debuut gaat ze van vrolijke, springerige zomerpop en swingende liedjes met een vol geluid naar breekbare popsongs en langzame, zweverige en zware muziek in Tori Amos-sferen. Veel verschillende muzikale stijlen dus, waardoor meteen ook de liedjes onderling erg verschillen. Denk daar de prachtige stem van Jager bij en het resultaat is een geheel dat niet gauw verveelt. De ietwat melancholisch beginnende opener 'Thoughts Of Today' zet al meteen de toon met die typische combinatie van melancholie en vrolijkheid die over de hele cd vaak terugkomt. Om in beeldspraak te vervallen: de herfstige melancholie van het openingsnummer slaat in de loop van de cd om in een zomerse sfeer die blijft hangen. Bijvoorbeeld bij het derde nummer 'Lizzy', over de Zuid-Afrikaanse Lizzy die ervan droomt om haar land te verlaten. Het geluid van een xylofoon geeft het een 'wereldmuziektintje'. Samen met ingetogen slagwerk, akoestisch gitaarspel à la Jack Johnson en een aanstekelijke tekst verwordt dit tot een vrolijk liedje. Ook 'Fling Flack Toodah!' brengt een vrolijke noot. Een liefdesliedje dat nu eens niet afgezaagd is. 'Space' is juist weer heel rustig en weet een totaal andere sfeer te creëren, terwijl titelsong 'The Beauty Around' wat meer up-tempo is. Verschillende melodielijntjes lopen door elkaar heen, wat erg vrolijk is in het begin. Na een tijdje krijgt het liedje een zwoel jazz-jasje aangemeten, met bijbehorende percussie en achtergrondzang. 'Focus', gekenmerkt door verschillende tempowisselingen en een vol bandgeluid, is geheel en al opgebouwd rond de warme stem van Marike Jager, die hierin volledig tot haar recht komt. Ook hier zijn de jazzinvloeden heel sterk terug te horen, alsmede wat bluesakkoorden. 'Peculiar' is langzame, wat zwaardere muziek die begint als een wat droevige singer-songwriter song, maar voortkabbelt in melancholische sferen, die herinneren aan Marianne Faithfull, maar vooral Tori Amos. Na het rustige outtro van 'Peculiar' is het swingen met 'Reducer'. Dit nummer is geschoeid op de rock 'n' roll-leest en heeft derhalve veel meer 'schwung'. In de akoestische afsluiter 'Hide And Seek' eindigt ze met de zinnen "I'll play hide and seek all day until you find me. You know I'd love to play, but I'm afraid I'll never be found." Welnu, 3VOOR12/Utrecht heeft haar gevonden. Enig minpuntje is het niet altijd vlekkeloze Engelse accent. Wie er echter in slaagt om daar doorheen te prikken, kan volop genieten van de muziek en de lichtvoetige vrolijkheid die nog lang blijft hangen. En gesproken over vrolijkheid: Marike Jager speelt maandag om 22.30 uur op de Neude, in het kader van Festival a/d Werf. Entree gratis!