Good Dog Happy Man ontstijgt demo-niveau Good Dog Happy Man ontstijgt demo-niveau

‘The Garden Demo’ scoort punten met openingsnummer van internationale allure

, Melvin Wevers,

Good Dog Happy Man ontstijgt demo-niveau

‘The Garden Demo’ scoort punten met openingsnummer van internationale allure

Melvin Wevers, ,

De Utrechters van Good Dog Happy Man leveren met 'The Garden Demo' enerzijds sterke jaren '80 punkfunk à la The Rapture en XTC af, maar klinken af en toe net wat te gelikt waardoor Radio 2-associaties de kop opsteken. Maar uiteindelijk slaat de balans door naar de categorie 'veelbelovend'. Al was het maar vanwege het briljante openingsnummer.

‘The Garden Demo’ scoort punten met openingsnummer van internationale allure

Google wijst uit dat er een Japanse band bestaat die Good Dog Happy Men heet. Zou dit de reden zijn dat het lokale Good Dog Happy Man voor het enkelvoud heeft gekozen? Of zit er een diepere gedachte achter deze bandnaam? De vier heren binnen de band zijn muzikaal al een tijd actief en presenteren zich nu met een schijfje dat de titel 'The Garden Demo' draagt. Met 'Pass the Salt, Fucker' schiet de band uit startblokken, een nummer in de lijn van de hippe punkfunkbands The Rapture, We are Scientists en The Bravery. Basgitarist Crispijn Smals speelt een prominente rol en Vincent Smeets begeleidt de band naadloos op drums door de accenten op precies de juiste momenten te leggen. De heren weten de hedendaagse trends in muziekland perfect vast te leggen in dit nummer. Bovengenoemde bands verzanden regelmatig in het te lang doortrekken van een bepaald ritme, Good Dog Happy Men op haar beurt schakelt voortdurend van cadans. Wanneer er gas terug wordt genomen, klinken de jaren '80 door in de vorm van The Police en XTC. En zo begint deze demo met een nummer met internationaal allure. In nummer 'Wasyourswasmine' wordt er wederom teruggegrepen op de jaren '80. Gitaren vol effecten creëren een atmosfeer waar de basdrum syncopatisch doorheen trapt. De frasering van zanger Sander Klijn wringt zich soepel door de ritmiek van het nummer. De frisheid van het openingsnummer wordt benaderd en er worden wederom verschillende muziekstijlen naadloos aan elkaar gekoppeld. Opnametechnisch hebben de heren het zeer goed voor elkaar en ontstijgen ze het demoniveau eenvoudig. De resterende twee nummers halen het niveau van 'Pass, the Salt, Fucker' en Wasyourwasmine' bij lange na niet. Er wordt tamelijk emotieloos gemusiceerd en het klinkt allemaal toch net te gelikt. De ballade 'This Is It' heeft een nogal hoog Radio 2-gehalte en zou niet misstaan tussen het recente werk van Norah Jones en Jack Johnson. Kan er van pop volgens het boekje gesproken worden? De band revancheert zich enigermate in afsluiter 'Selfreflection For Dummies', er wordt veelvuldig gebruikt gemaakt van elektronica en het swingt op momenten vrij aardig. Tijdens dit nummer valt bovendien op dat het stemgeluid van Klijn veel gelijkenis vertoont met dat van Stef Kamil Carlens van Zita Swoon. Met het sterke openingsnummer weet Good Dog Happy Man hoop te bieden voor de toekomst. Dat de heren hun instrumenten beheersen is duidelijk, maar misschien moet de zeggingskracht van 'Pass the Salt, Fucker' toch iets vaker terugkomen. Desalniettemin wordt er reikhalzend uitgekeken naar het nieuwe werk dat dit jaar zal verschijnen. We verwachten dat de band een tipje van de sluier op zal lichten tijdens hun optreden in de aanstaande Club3VOOR12/Utrecht. Daar opent Good Dog Happy Man aanstaande donderdag het bal. Later op de avond spelen ook nog Bobby Kingsize en We vs. Death.

nu op 3voor12