De definitie van We vs. Death De definitie van We vs. Death

Langverwacht debuut is een schot in de roos

, Jeroen van Rooij,

De definitie van We vs. Death

Langverwacht debuut is een schot in de roos

Jeroen van Rooij, ,

Al jaren een van de beste bands van Utrecht, komt We vs. Death 15 mei met hun debuut ‘We Too Are Concerned / We Are Too Concerned’. Een cd die het wachten meer dan waard is: zonder moeilijk of ontoegankelijk te worden, spelen de heren met de muzikale verwachtingshorizon van de luisteraar om zo prachtige, spannende muziek te maken.

Langverwacht debuut is een schot in de roos

Herhaling en variatie lijken de toverwoorden te zijn om het debuut van We vs. Death te omschrijven. Het begint al bij de titel: 'We Too Are Concerned / We Are Too Concerned'. Door een woordje te verschuiven betekenen de twee zinnetjes ineens iets heel anders. Het thema staat vast, maar daarbinnen valt veel te variëren. Spannend is een woord dat ook goed past bij de muziek van het Utrechtse gezelschap. Je weet namelijk zelden wanneer de verandering, de doorbreking van de herhaling, op zal treden. En hoe subtiel die zal zijn: of het een toevoeging van een trompetlijntje of een melodie op een elektrische piano is, of dat het tempo gewijzigd wordt, of het hele ritme omgegooid. Het hele scala van variatietechnieken komt voorbij in het prijsnummer '(Yes,) We Went To Novgorod', dat lijkt te beginnen als een tamelijk simpel rocknummer, maar al heel snel een prachtig spel van 'hetzelfde maar dan telkens anders' wordt. Zo behoedt We vs. Death zich voor de valkuil van de makkelijke, bombastische hard zacht-dynamiek. Een kuil waar veel postrockbands, mindere navolgers van Slint of Mogwai, al in gelazerd zijn. Sterker nog, waar een flinke climax ter afsluiting van een nummer te verwachten is, zoals in 'Thomas Corner And The Valley Houses', blijft deze juist nadrukkelijk uit. In 'Pictures From Stanford', een nieuwe opname van het oudere 'Pictures From Stellenbosch' komt de uitspatting juist vlak voor het eind, en word je op veel subtielere wijze het nummer uit geloodst. Het is duidelijk dat We vs. Death doet waar men goed in is. Iets dat Gerben Houwer ook min of meer zegt in een interview op deze site: met het debuut wil de band zijn geluid en identiteit definiëren. Dat levert, behalve een hele mooie cd van een van de beste bands van Utrecht, wel de vraag op of er nog wel zo veel rek in zit bij We vs. Death. Want stond dit geluid niet al jaren vast? Natuurlijk valt het op dat het algehele niveau van deze cd hoger ligt dan dat van eerdere (split-) releases, maar hadden de uitschieters van 'The Message is______' uit 2002 niet net zo goed op dit schijfje kunnen staan? Het lijkt erop dat We vs. Death al jaren geleden zijn geluid gedefinieerd heeft, maar het nu pas officieel heeft vastgelegd in een full length debuut. Wat toch wel de vraag opwerpt hoe de band zich ontwikkeld zou hebben als men wat sneller te werk was gegaan. Uiteindelijk is dit wel gezeur in de marge, omdat 'We Too Are Concerned / We Are Too Concerned' gewoon een prachtige release is geworden. Vooral vanwege de muziek natuurlijk, maar het mooie artwork van Roel Dalhuisen en de video's van Boudewijn Rosenmuller op de bijgeleverde DVD dragen ook veel bij. Zonder al te veel in tendentieuze clichés te willen vervallen, zou ik hier dan toch heel even het woord 'jaarlijstjes' willen laten vallen. Doe ermee wat u blieft. Het is tenslotte pas lente. We vs. Death - 'We Too Are Concerned / We Are Too Concerned' Zabel Muziek, 2006 Releaseparty: zondag 14 mei, Theater Kikker. LET OP: a.s. donderdag 18 mei speelt We vs. Death in thuishaven dB's, tijdens Club 3VOOR12/Utrecht!

nu op 3voor12