Dj St. Paul bij Utracks: "Dit is de ultieme hippiebaan”

St. Paul zet opnieuw een 'Weekend van het Kippenvel' in EKKO

Redactie Utracks, ,

13 december was dj St. Paul in de Utracks-studio. Behalve dj van de wekelijkse Tivoli-dansavond Pop-o-Matic is St. Paul ook de programmeur van het Weekend van het Kippenvel, zoals dit weekend (16 en 17 december) weer georganiseerd wordt in EKKO. Utracks ontrafelt het geheim achter zijn succes.

St. Paul zet opnieuw een 'Weekend van het Kippenvel' in EKKO

13 december was Paul Nederveen, alias dj St. Paul, in de Utracks-studio. Hij is al ruim acht jaar dj van de wekelijkse Tivoli-dansavond Pop-o-Matic. Daarnaast is St. Paul ook de programmeur van het Weekend van het Kippenvel, zoals dit weekend (16 en 17 december) georganiseerd wordt in EKKO. Dj St. Paul vertelt enthousiast over zijn werk: "Ik beleef veel plezier aan nu alweer acht-en-een-half jaar Pop-o-matic. Ik krijg er een enorme kick van om daar in Tivoli elke keer weer in een paar uur aan duizend man vijftig jaar popmuziek te presenteren. Het belang daarvan is natuurlijk discutabel, maar dat het leuk is, is een feit. Dit is de ultieme hippiebaan. Ik word blij als mensen blij zijn, en als mensen ook nog eens blij zijn omdat jij ze blij maakt, dan is dat natuurlijk geweldig." Paul is al vroeg begonnen met muziek draaien: "Het begon op mijn eigen kamer voor de vriendinnen van mijn broers, die nam ik altijd mee naar boven om indruk te maken met m'n nieuwste plaatjes. Vervolgens ben ik via garages en introductiefeestjes in één keer bij de Swing (in Nijmegen, red.) beland". Hij is daar lange tijd gebleven: "Tegenwoordig krijg je als dj van die 'one-off' boekingen en ben je vergelijkbaar met een artiest of een band, maar in die tijd had je veel vaker dat een dj of een club een huisdiscjockey had, en die waren echt verbonden met die plek. Voor mij was dat dus de Swing". Het ging Paul voor de wind: "Het jaar dat ik met de Pop-o-Matic begonnen ben (eind jaren negentig, red.) had ik al genoeg klussen om er van te leven". Hoe maakt hij eigenlijk een keuze uit zijn enorme collectie? "Dat is lastig, ik wil eigenlijk nog altijd al mijn platen door zodat het geen automatisme wordt, maar dat wordt een steeds langere zit. Dus ik selecteer vooral op de actualiteit, de tijdsgeest, mijn eigen gemoedstoestand, de plek waar ik moet draaien en het publiek dat er komt. Voor veel dj's wordt een avond gemaakt door de climaxen, bij mij wordt juist een avond gemaakt door de rustpunten. Ik kies er altijd voor - hoe groot het publiek ook is - om af en toe ballads of rustige dingen te draaien. Ik neem overigens altijd teveel mee. Ik heb sowieso altijd m'n fotolijstje met The Beatles in een gezellige pose erop bij me." Dj St. Paul is duidelijk over wat de plaats van een dj zou moeten zijn: "Ik vind dat de rol van dj’s heden ten dage te zichtbaar is. Uiteindelijk ben je gewoon iemand die tussen de goede muziek en de liefhebber in staat - en dat is een belangrijke rol, ik zal de laatste zijn om dat te bagatelliseren - maar ik heb een broertje dood aan het hele gedoe eromheen van de ego-trippende dj met z'n nieuwste kapseltje en z'n hipste spullen op een podium in de spotlights. Dat gaat vaak ten koste gaat van wat hij eigenlijk staat te doen." St. Paul is niet alleen dj maar ook programmeur, en wel van het Weekend van het Kippenvel. "Ik vond het al vrij vroeg leuk om avonden te organiseren die van begin tot eind af zijn. Op een gegeven moment werd ik daar vrij neurotisch in, ik ging op elk detail letten, en toen dacht ik: ik ga zelf een concept in het leven roepen wat los van een locatie ook kan functioneren. Daar is de Avond van het Kippenvel er één van. Geboren uit een soort controleneurose dus. Het was een protest tegen dat je eind jaren negentig overal, zelfs in de poppodia, the Prodigy en andere zware beats, bigbeats en nog meer meuk hoorde. Er was nergens meer ruimte voor een mooi liedje. Die avond is in het leven geroepen om alleen maar die liedjes te draaien van begin tot eind." Naast het interview met dj St Paul in het tweede uur kun je ook luisteren naar onder meer reportages van de uitreiking van de Utracks Award in het eerste uur. In het laatste uur presenteren Josephine Hoogland en René van der Meer ‘Hard van Utracks’, een uur met de hardere genres uit de regio Utrecht. Tijdens dit uur is Cenotaph te gast. Utracks 13 december Presentatie uur 1 & 2: Ela Colak en Richard van Galen Presentatie uur 3: Rene van der Meer en Josephine Hoogland Techniek: Richard van Galen (uur 1), Josephine Hoogland (uur 2), Niels Mudde (uur 3) Regie: Jacinthe Versteeg Playlist Uur 1 1. Findel - Expedition (then, I, elle) 2. An Pierle - Jupiter 3. De Nieuwe Vrolijkheid - Kerst alleen (KerstCD Badmintone Records) 4. Hotcake - Keep It Rollin Telefonisch interview Jim Offerman 5. Jim Offerman band - How Can It Be 6. Impossible Situations - Something To Say (cover Kane) reportage Utracks Award 7. Good Dog Happy Man - (Start of Something New) reportage Utracks Award deel 2 8. GEM - Go 9. Durk Attaturk - Kerstnummer 10. Keynote Speakerz - It’s like that 11. Spearhead/ Michael Franti - Rock The Nation 12. Geigercounting - Check It Out Uur 2, interview St. Paul 1. Shocking Blue - Send me a Postcard 2. Low - Just Like Christmas 3. Alamo Race Track - Stanley vs. Hannah 4. The The - Slow Emotion Replay 5. What Fun - The Right Side One 6. Koop - Come to Me 7. Roxy Music - Angel (Glimmer Twins remix) 8. Beirut - Brandenburg 9. Lily Allen - Naive (cover van the Kooks) Uur 3, Hard van Utracks 1. Dio - We rock 2. Vulgar Faction - Crackhead 3. Cenotaph - 1000 eyes 4. Carcass - Heartwork 5. Solo's Army and the Dirt - High SocietyPowertrip 6. Arch Enemy - Ravenous 7. Baatezu - Playing on the Creation of the Pool 8. Nothing Done - Powertrip 9. Death - Misanthrope