Indie-filosoof/poëet/amateurvoetballer Astronaut heeft vandaag de eer een nieuwe stage te introduceren: de Heineken Studio. Bandlid Pedro Jerónimo zet direct de toon met het zomers klinkende trompetspel in ‘Ansichtkaart’ en als je de groene muren even wegdenkt, zijn we met Astronaut beland op een warme zomeravond. De vijfkoppige band (met viool, saxofoon én trompet!) begeleidt Pelle’s poëtische herinneringen en overpeinzingen met enthousiasme en kunde.
Waar het festival ooit begon als kleinschalig dorpsfeest, barst het terrein inmiddels uit zijn voegen. De nieuwe Apollo heeft nu ruimte voor 21.000 bezoekers, dat is meer dan de Alpha op Lowlands of zelfs de Ziggo Dome! Groots dus, in alles. Toch piept en kraakt het soms nog: de nieuwe Heineken Studio, een soort bovenbar die alleen met een trap te bereiken is, lijkt niet helemaal bestand tegen een enthousiast springende menigte en er wordt door de organisatie zelfs een heus springverbod ingevoerd...
Ergens halverwege de vrijdagavond draait Benwal in een volle Phoenix zijn set richting het kookpunt. Het tempo? Dat blijft constant rond de 140 BPM. De stijlen? Die vliegen alle kanten op. De 27-jarige dj zat nog op de basisschool toen trance haar hoogtijdagen kende, en ook al tapt Gijs van Ringen (zijn echte naam) uit dat vaatje, wat hij vervolgens serveert voelt allesbehalve retro aan.
De metalgoden zijn de liefhebbers in Schijndel op deze vrijdag voor Pasen niet heel gunstig gezind. Met Alestorm en DOOL staan er vandaag al slechts twee metalacts op de poster, en dan staan ze ook nog eens tegelijkertijd geprogrammeerd. Enfin, terwijl de Schotse piraten de Phoenix leegdrinken, focussen wij ons op de progressieve doommetal van het Rotterdamse DOOL. En laten we eerlijk zijn, dat is bepaald geen straf.
Oké, we hadden het al eerder over de stuitervloer van de nieuwe Heineken Studio toch? TAXITAXI kennen we natuurlijk al als dé springsensatie van Popronde afgelopen jaar, met hun korte maar krachtige Nederlandse punkliedjes, theatraal uitgevoerd in coureurs overalls met volledige overtuiging bij elke gevatte lyric.
Postpunkband Tramhaus is onder Rotterdammers inmiddels wel iconisch te noemen, maar in Schijndel? You never know. Vooraan in het publiek staan mannen in lederhosen en konijnenoren (het blijft Paaspop). Maar ook zij staan binnen de kortste keren te moshen. Achter de geblondeerde snor van leadzanger Luka Jansen schuilt namelijk een flinke stem en schuwt niet voor een vol uur bijna ononderbroken geschreeuw.
>>> lees verder
Voor meer Paaspop 2025 check je ons uitgebreide dossier.